Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted-chefen: Därför byter Aftonbladet publisher

Publicerad: 7 Mars 2018, 12:32

Raoul Grünthal om samtalen som ledde fram till Sofia Olsson Olséns avgång och varför Lena K Samuelsson är rätt publisher för Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetLena K SamuelssonSchibsted

Under onsdagsförmiddagen mötte Schibsted Mediachefen Raoul Grünthal Aftonbladets redaktion tillsammans med Lena K Samuelsson som nu blir Aftonbladets nya publisher efter Sofia Olsson Olséns avgång.

När Aftonbladet den 4 december förra året meddelade att Sofia OO sjuskrivit sig efter en tid av hårt externt tryck i samband med #metoo uttryckte Raoul Grünthal sitt fulla stöd:

– Jag har fullt förtroende för Sofia Olsson Olsén och hoppas självklart att hennes frånvaro blir så kort som möjlig. Hon är viktig för Aftonbladet och utvecklingen av journalistiken och affären, sade han i ett uttalande då.

De tre månader som var tidshorisont för hennes sjukfrånvaro passerade och i dag meddelade Schibsted att Lena K Samuelsson, som var SvD:s chefredaktör under nära tio års tid, blir permanent publisher för Aftonbladet. För Resumé berättar Raoul Grünthal om beslutet:

– Jag har haft en dialog med Sofia OO där vi tillsammans kommit fram till att hon lämnar Aftonbladet. Det är ett gemensamt beslut. Samtidigt har Lena K gjort ett otroligt bra arbete när hon kommit in. Hon är trygg i rollen och har jobbat i över 20 år på Aftonbladet och SvD. Hon är ett starkt och bra val.

Den 4 december uttryckte du ditt fulla stöd till Sofia Olsson Olsén och hoppades att hon skulle komma tillbaka. Har det förändrats?
– Man får bedöma läget utifrån den situationen som är. Jag och Sofia har haft en löpande dialog som blev allt mer intensiv mot slutet. Där vi gemensamt kommit fram till att det här var bäst.

Vad fällde avgörandet?
– Jag kan inte gå in på hela vårt samtal, men Sofia lyfte fram att hon inte hade 100 procentig lust och har man inte full motivation så är det svårt att ha det här jobbet.

Det är inte så att Sofia OO:s sorti handlar om att det inte finns förtroende för henne?
– Nej, som jag sa bygger beslutet på en gemensam och bra diskussion med många intressanta samtal mellan henne och mig där vi kom fram till att det här var bästa vägen framåt. Jag beklagar att hon lämnar oss, samtidigt som jag självfallet har respekt för hennes beslut.

Hur skulle du summera hennes tid på Aftonbladet?
– Hon har gjort ett väldigt bra jobb som befäst mediehusets position på marknaden och visat att det också går att utmana och ta fajten mot it-jättarna.

Varför Lena K i publisherrollen på Aftonbladet?
– Vi kom snabbt fram till att det var det bästa. Vi har en helt ny organisation där Lena K, trots att hon inte varit affärsmässigt ansvarig innan, stöttas i publisherrollen. Med det sagt har hon arbetat med affären. Jag har arbetat vid sidan om henne på Aftonbladet och jag är fullt övertygad om att hon kommer att klara jobbet med framgång.

Du som arbetat nära Lena K Samuelsson. Hur skulle du beskriva hennes ledarstil?
– Min erfarenhet är att hon är väldigt duktig på att få andra att växa genom att ge dem ansvar. Hon är en erfaren redaktionell ledare och har flera starka ledaregenskaper, men just att se medarbetarna kanske är den viktigaste.

Vad blir hennes största utmaningar?
– Hennes största utmaningar blir de som är de största utmaningarna för hela branschen. Det handlar stå upp i konkurrensen mot Google och Facebook och bibehålla en stark annonsaffären. Här har Aftonbladet en unik position. För Aftonbladets del kommer annonsaffären fortfarande att vara viktigast, men vi måste samtidigt få andra intäktsben att växa och där har vi Plus-affären med 250 000 abonnenter.

Och kampen med att hålla Expressen borta när det kommer till marknadsandelar?
– Med all respekt om man tittar på siffrorna så är det inte där den största utmaningen finns. Utan det handlar om kampen om digitala annonsintäkter mot Google och Facebook. Med det sagt är det bra att det finns konkurrens på den svenska kvällstidningsmarknaden. Det gynnar Aftonbladet.

Hur har Aftonbladet påverkats av metoo?
– Det kan nog Lena K svara på bättre än jag, som arbetat dagligen på redaktionen i tre månader. Jag upplever personligen att det har varit en positiv period efter i höstas med ett starkt fokus på att göra saker bättre och att utveckla kulturen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.