Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Schibsted delar upp verksamheten

Publicerad: 19 September 2017, 09:32

Raoul Grünthal blir ansvarig för Schibsteds medieverksamhet.

Foto: Pressbild

Schibsted delar upp koncernen i två divisioner: marketplaces och media.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvenska DagbladetSchibstedBlocket

Marknadsplatser som Blocket i Sverige och Finn i Norge har under många år varit Schibsteds kassakor, medan medierna haft det tuffare. Nu görs en tydligare uppdelning på koncernnivå där alla köp- och säljsajter hamnar i en egen division, medan mediedelen hamnar i en annan.

Marketplaces har en samlad omsättning på 6,8 miljarder norska kronor och över 3000 anställda. Chef för divisionen blir Sondre Gravir som tidigare varit vd på Finn.no.

Affärsområdet Media innefattar bland annat Aftonbladet och SvD i Sverige, liksom VG och Aftenposten i Norge. Här hamnar också tillväxtbolagen Omni, Lendo, Prisjakt och Let's Deal med flera. Sammanlagd omsättning i media-divisionen är 9,5 miljarder norska kronor och antalet anställda cirka 4000. Chef blir Raoul Grünthal som leder Schibsted Sverige.

Uppdelningen av den börsnoterade koncernen är ett sätt att tydliggöra de olika grenarna och dess olika verksamhetstyper.
– Vi måste fortsätta utnyttja vår lokala kompetens och starka varumärken, samtidigt som vi använder oss av vår globala skala. En enklare organisation kan röra sig framåt snabbare och effektivare, säger koncernchefen Rolv Erik Ryssdal i ett pressmeddelande.

I samband med omorganisationen slutar Schibsted Norges chef Didrik Munch och produktchefen Terje Seljeseth.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.