Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted i storaffär

Publicerad: 22 september 2010, 09:31

Schibsted tar full kontroll över franska Blocket som värderas till nära fyra miljarder kronor. I gengäld säljer Schibsted sina franska bilsajter till samarbetspartnern SPIR Communication.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Rolv-Erik Ryssdal, koncernchef för Schibsted.

Blocket lanserades i Frankrike under namnet leboncoin.fr för fyra år sedan i samarbete med SPIR Communication och har vuxit snabbt. Under första halvåret i år omsatte sajten 18 miljoner euro. Varannan krona är ren vinst. Sajten värderas till 400 miljoner euro.

Nu köper Schibsted resterande 50 procent av sajten, som är Europas tredje största rubrik- och auktionssajt efter tyska och engelska Ebay. Blocket finns nu på 15 av Schibsteds 26 marknader.

Samtidigt säljer Schibsted företaget Car & Boat Media, som driver Frankrikes två största bilsajter, till partnern SPIR. Företaget värderas till 120 miljoner euro. Tranaktionen ska genomföras under fjärde kvartalet. Nettoinvesteringen för Schibsted beräknas till 140 miljoner euro.

Schibsted och SPIR fortsätter hälftenäga gratistidningen 20 minuter i Frankrike och samarbetar kring sajter med bostadsannonser.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.