Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Schibsted kör med full fart in i online-industrin"

Publicerad: 12 januari 2012, 10:41

Schibsteds IR-chef Jo Christian Steigedal utesluter inte att man plockar partners om man får igenom köpet av Aspiro.

Schibsted ägde 40 procent av Aspiro tidigare, men sålde av drygt en femtedel år 2009. Nu är det all-in som gäller i och med att Schibsted har lagt ett 340-miljonersbud på hela bolaget:


Ämnen i artikeln:

SchibstedAspiro

– Genom sin musikjänst wimp erbjuder Aspiro en bra teknik för att ta betalt för online-material, säger Jo Christian Steigedal, IR-chef  på Schibsted-koncernen.

Medier världen över har länge brottats med  hur man ska kunna hitta en affärsmodell som fungerar för webben.  Men  nu tycker sig Schibsted ha funnit en lösning på detta och den stavas  Aspiro.

– Aspiro har redan mer än 300.000 prenumeranter för sin  musiktjänst Wimp, säger Jo Christian Steigedal, IR-chef på  Schibsted-koncernen.

Det var idag, torsdag, som Schibsted kom med  ett bud på 340 miljoner kronor för samtliga aktier i Aspiro, vilket  innebär 1,65 kronor per aktie.

En gång i tiden ägde Schibsted 40 procent av Aspiro, men valde att gå ned till en ägarandel på 19,7 procent år 2009.

–  Situationen har förändrats på många sätt sedan dess och Aspiro har  lyckats genomföra en stor övergång både vad gäller strategin och dess  produktportfölj, säger Jo Christian Steigedal.

SEB Enskilda AS, Platekompaniet AS och Orklas ASA äger idag 32,4 procent och har sagt att man stöder affären.

Av  den anledningen räknar Jo Christian Steigedal med att det finns goda  möjligheter att affären går igenom och om så blir fallet räknar han med  att Aspiro passar in väl i Schibsted-koncernen.

– Schibsted har  lång erfarenhet av att jobba med online-tjänster och vi räknar med att kunna få fart på utvecklingen för Aspiro som en del av Schibsted-koncernen. Vi har ju redan många stora positioner inom internet i såväl Sverige som Norge, säger Jo Christian  Steigedal.

Han menar att Schibsted har god erfarenhet av hur man  jobbar med affärsmodeller för onlineverksamhet. Inte bara för att man  äger Aftonbladet, utan för att man också äger låneförmedlingstjänsten Lendo och Blocket.

Det här med hur man medierna ska tjäna pengar på internet brukar ses som milliondollar-question. Hur ser du på det?

–  Det är det fortfarande, men Aspiro har en bra produkt och bra  partnerskap. Vi får en slagkraftig kombination genom att Schibsted kan  erbjuda innehåll, finansiella muskler och online-kompetens, säger Jo  Christian Steigedal.

Hur ser du på konkurrensen från musiktjänster som Spotify?

–  Det stämmer att det för närvarande råder tuff konkurrens, men vi måste  se på de stora möjligheter som skapas genom att Aspiro och deras  wimp-tjänst blir en del av ett större system i form av  Schibsted-koncernen, säger Jo Christian Steigedal.

Om allt går som  planerat och Aspiros aktieägare ger sitt godkännande till affären  utesluter inte Jo Christian Steigedal att Schibsted plockar in andra  partners i ett senare skede:

– Vi är helt klart öppna för strategiska partnerskap, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.