Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted lanserar konkurrent till egna Blocket

Publicerad: 17 mars 2016, 09:49

Shpock ska konkurrera med Blocket.

Foto: Montage

Appen Shpock kommer till Sverige.


Ämnen i artikeln:

Blocket

Köp- och säljappen Shpock finns redan i Tyskland, Storbritannien, Österrike och Italien. Den har 10 miljoner användare och lanseras nu på allvar i Sverige, även om appen funnits tillgänglig sedan januari på App Store och sedan dess legat topp 5 på listan.

Schibsted som redan äger blocket har nu köpt upp 91 procent av Shpock och Blockets tidigare presschef Annette Karlberg är nu brand manager på Shpock.

Appen har inte textbaserade annonser utan fokuserar på en bildupplevelse.

– När du använder Shpock går du på en digital promenad och upptäcker andrahandsmarknaden i din närhet. Objekten sorteras utifrån din nuvarande position med hjälp av GPS, så att du kan bläddra igenom begagnade prylar nära dig, säger Katharina Klausberger, en av Shpocks grundare.

Till skillnad från Blocket kostar det inget att lägga upp annonser. Istället finansieras den genom att användare kan köpa till premiumprodukter som ger deras annons bättre exponering.

Sanna Wolf-Watz

Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.