Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted och Mittmedia planerar ny mediekoncern

Publicerad: 12 Maj 2015, 11:57

Raoul Grünthal, Schibsted Sverige och Lars Leijonborg, Mittmedia.

(UPPDATERAD) Schibsted och Mittmedia planerar att tillsammans skapa en ny mediekoncern. Affären ritar om kartan i Mediesverige. – Den här affären handlar inte primärt om att hitta synergier, säger Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg till Resumé.


Ämnen i artikeln:

MittmediaSchibsted

I ett letter of intent planerar Mittmedia och Schibsted att skapa ett bolag med koncernens samtliga morgontidningar. För Schibsteds del handlar det om Svenska Dagbladet och Mittmedia med sina 18 lokala morgontidningar i norra Sverige samt aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, med tio lokala morgontidningar i Mellansverige.

– Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position. Med ett sådant samarbete skulle vi kunna erbjuda bättre annonslösningar, driva på den tekniska och digitala utvecklingen och att skapa ännu bättre och långsiktiga förutsättningar för den kvalitetsjournalistik som utmärker Svenska Dagbladet, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige i ett pressmeddelande.

Mittmedia kommer att ha en ägarandel på 70 procent och Schibsted 30 procent. Den nya koncernen skulle 2014 ha haft en uppskattad omsättning (proforma) på 3,3 miljarder kronor och ett rörelseresultat, EBITDA, på omkring 150 miljoner kronor.

– Schibsted kommer att vara en aktiv ägare i den framtida mediekoncernen. Vi fortsätter självklart att vara engagerade i Svenska Dagbladets utveckling, understryker Raoul Grünthal.

För Mittmedias del handlar affären om att ytterligare konsolidera tidningsmarknaden i Sverige. Koncernens styrelseordförande Lars Leijonborg anser att samverkan är nödvändig för att klara den digitala omställningen. Han tror att affären har goda förutsättningar att godkännas av Konkurrensverket och berättar att parterna inledde diskussioner under sommaren som blivit mer intensiva de senaste två månaderna.

– I Schibsted får vi en partner som är framstående när det kommer till digitalisering. Jag tror att våra 18 tidningar tillsammans med Svenska Dagbladet blir en slagkraftig aktör för att klara den digitala omställningen i framtiden.

Varför krävs det en samverkan?
– De investeringar som krävs för att bli en framgångsrik aktör under den digitala omställningsperioden är omfattande. Samtidigt gör vi inte den här affären primärt för att hitta synergier. Det handlar snarare om Svenska Dagbladets publicistiska ställning som stärker oss.

Hur ser affären ut i pengar?
– Jag vill inte gå in på några summor.

Kommer affären att leda till effektiviseringar?
– Som jag tidigare sa handlar den här affären inte primärt om att hitta synergier. Men alla som kan branschen vet att effektiviseringar kommer med jämna mellanrum. De bolagen det handlar om Mittmedia, SvD och Promedia, där vi är majoritetsägare, går med vinst. Så det finns inga akuta behov av besparingsåtgärder.

Men man kan inte utesluta besparingar?
– Det kan man aldrig göra i den här branschen, men SvD genomförde nyligen ett större sparpaket så det finns inget omedelbart behov av effektiviseringar.

I Mittmedia ingår bland annat tidningarna Gefle Dagblad, Arbetarbladet, Dalarnas Tidningar, Dala-Demokraten, Hudiksvalls Tidning, Söderhamns Kuriren, Ljusnan, Ljusdals-Posten, Östersunds-Posten, Länstidningen, Tidningen Herjedalen, Sundsvalls Tidning, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda.

I Promedia-koncernen där Mittmedia har aktiemajoriteten finns ytterligare 10 tidningar. Bland annat Nerikes Allehanda och VLT.

LÄS MER:
Raoul Grünthal om affären.
Gunilla Asker om affären.
Jan Helin om affären.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MittmediaSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.