Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted ökar ägandet i Spotify-utmanare

Publicerad: 2 Mars 2012, 07:51

Schibsted valde att förlänga sitt bud på Aspiro från och med den 15 februari till och med den 2 mars. Schibsted meddelar nu att man äger mer än två tredjedelar av bolaget. Hela utfallet av Schibsteds erbjudande redovisas inom kort.


Ämnen i artikeln:

WimpTrond BergerAspiro

Som resume.se tidigare berättat har Schibsted lagt ett  340-miljonerkronors bud på Spotify-utmanaren Aspiro, som äger varumärket  Wimp.  Erbjudandet motsvarar 1,65 kronor per aktie.

Protestgrupper  har skapats på Facebook mot vad man ser som ett skamlöst bud, men i  mitten av februari stod det ändå klart att Schibsted lyckats ta över  63,7 procent av bolaget.

Schibsted valde också att förlänga budtiden från den 15 februari till och med den 2 mars.

Schibsted  meddelar nu att detta har gett ytterligare resultat i form av att man  uppnått en ägarandel som överstiger två tredjedelar av aktiekapitalet  och rösterna i Aspiro.

Schibsted har därför, i enlighet med lagen  om handel med finansiella instrument, gjort en flaggningsanmälan till  Finansinspektionen.

Schibsted räknar med att redovisa utfallet av sitt erbjudande i dess helhet så snart som möjligt.

Schibsted  har sedan tidigare meddelat att man tänker plocka in en extern partner:  "Bolaget tillförs nytt kapital så snart som det är praktiskt möjligt  efter det att Erbjudandet har genomförts."

Schibsteds  finansdirektör, Trond Berger har även uppgett att han helst hade sett en  90-procentig ägarandel i bolaget, vilket också affären tidigare var  villkorad av:

"Vi har dragit slutsatsen att ett fullföljande av  Erbjudandet är det näst bästa alternativet för att säkerställa Bolagets  framtid."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

WimpTrond BergerAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.