Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 2 mars 2012, 07:51
Schibsted valde att förlänga sitt bud på Aspiro från och med den 15 februari till och med den 2 mars. Schibsted meddelar nu att man äger mer än två tredjedelar av bolaget. Hela utfallet av Schibsteds erbjudande redovisas inom kort.
Som resume.se tidigare berättat har Schibsted lagt ett 340-miljonerkronors bud på Spotify-utmanaren Aspiro, som äger varumärket Wimp. Erbjudandet motsvarar 1,65 kronor per aktie.
Protestgrupper har skapats på Facebook mot vad man ser som ett skamlöst bud, men i mitten av februari stod det ändå klart att Schibsted lyckats ta över 63,7 procent av bolaget.
Schibsted valde också att förlänga budtiden från den 15 februari till och med den 2 mars.
Schibsted meddelar nu att detta har gett ytterligare resultat i form av att man uppnått en ägarandel som överstiger två tredjedelar av aktiekapitalet och rösterna i Aspiro.
Schibsted har därför, i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument, gjort en flaggningsanmälan till Finansinspektionen.
Schibsted räknar med att redovisa utfallet av sitt erbjudande i dess helhet så snart som möjligt.
Schibsted har sedan tidigare meddelat att man tänker plocka in en extern partner: "Bolaget tillförs nytt kapital så snart som det är praktiskt möjligt efter det att Erbjudandet har genomförts."
Schibsteds finansdirektör, Trond Berger har även uppgett att han helst hade sett en 90-procentig ägarandel i bolaget, vilket också affären tidigare var villkorad av:
"Vi har dragit slutsatsen att ett fullföljande av Erbjudandet är det näst bästa alternativet för att säkerställa Bolagets framtid."
Karl-Johan Byttner