Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted om Google-konflikten

Publicerad: 23 Maj 2018, 13:50

Foto: Pressbild

Efter beslutet om att pausa all Googleannonsering berättar nu Schibsted Sveriges försäljningsdirektör Anders Nylander om Schibsteds beslut till Resumé.


Ämnen i artikeln:

GDPRAnders NylanderSchibsted

Resumé skrev igår om Schibsteds beslut att från och med 25 maj pausa alla kampanjer köpta via Googles digitala annonssystem DoubleClick Bid Manager och de som mäts via och DoubleClick Campaign Manager.  

Nu svarar Schibsteds försäljningsdirektör på Schibsted Sverige, Anders Nylander, om beslutet att pausa Googleannonserna.
– På Schibsted har vi gjort ett omfattande arbete för att säkra att våra användares data kan behandlas i annonseringssyfte baserat på intresseavvägning. Fokus är att reducera antalet leverantörer våra användare blir exponerade för samt möjliggöra information till användare och effektiva kontroller för hur användarens data behandlas. På detta område förhåller vi oss fortlöpande till relevanta myndigheters rekommendationer, riktlinjer och praxis, säger Anders Nylander och fortsätter:

– Som vi tolkar den information vi har fått från Google har de gjort en annan bedömning än vår. Om vi inte hittar en lösning, kan en möjlig konsekvens bli att aktörer som använder Googles verktyg för annonsköp inte längre kan köpa Schibsteds annonsutrymme via Googles köpplattform DBM och DCM, efter det att GDPR träder i kraft. Schibsteds annonsutrymme kan fortsatt köpas via exempelvis Adform, Appnexus, BidTheatre eller Schibsteds egna Admarket.

Tillsammans med 4000 andra publicister har Schibsted ställt Google till svars och efterlyser förtydligande kring vad som gäller. Mikael Taipale, commercial director på Amnet, hävdade i gårdagens artikel att Schibsted ägnar sig åt ett maktspel, där mediehuset försöker flytta fram sin position gentemot Google. Anders Nylander säger i sin tur att det är bra med konkurrens.

– Det är alltid konkurrens mellan olika aktörer på marknaden, konkurrens är bra och något vi på Schibsted välkomnar. För oss är det viktigt att vi tar ansvar för hanteringen av data gentemot våra användare och inte skjuter ansvarsfrågan fram och tillbaka mellan teknikleverantör och publicist.

Ser vi några lösningar på den uppkomna situationen?
– Det kommer att finnas många olika sätt att köpa Schibsted framåt, Adform och Appnexus är exempelvis två plattformar som har stöd för Schibsteds legala grund för GDPR. Det vi kan konstatera är att vi inte kommer möta Googles krav i dagsläget. Däremot välkomnar vi ett samarbete med Google givet att de förhåller sig till vår rättsliga grund och kan signera den datapolicy som vi tagit fram.

– I allmänhet tror vi att breda branschlösningar är bäst för slutanvändare och branschen i sig, och vi arbetar aktivt för det. Vad gäller just datapolicyn är det ett viktigt steg att sätta en ny branschstandard för digital annonsering som värnar våra användares integritet. Det ger oss publicister kontroll över vilka leverantörer vi arbetar med och hur de använder data och därmed skapar vi bättre förutsättningar för transparens och kontroll gentemot våra användare. Vilket är det som är viktigast för oss att förhålla oss till.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.