Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted planerar ny publicistisk produkt

Publicerad: 15 Maj 2013, 10:43

Raoul Grünthal, Schibsted Sveriges vd

Foto: Magnus Helander

(UPPDATERAD) Schibsted planerar för lansering av en ny publicistisk produkt inom kort. Det tillkännagavs av Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige som intervjuades under Stockholm Media Week på China Teatern i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibstedStockholmMediaWeek

Det har ryktats om en egen plattform inom sociala medier. Nu öppnar Raoul Grünthal för att Schibsted kommer att släppa en ny produkt på den journalistiska sidan.

– Vi kommer vi att starta en ny publicistisk produkt inom kort, så löd Raoul Grünthal svar på frågan om när Schibsted kommer med nästa nyhet när det kommer till den journalistiska affären.

Schibsteds koncernchef Raoul Grünthal uppmanade svenska medieföretag att bli mer offensiva i sitt sätt att bemöta teknikutvecklingen som kanibaliserar på den egna affären.

– Ingen kommer inte att drabbas av den strukturförändring som sker nu. Vi måste utmana oss själva och sluta att försvara våra positioner. Vi är fortfarande för defensiva, sade Raoul Grünthal.

Raoul Grünthal intervjuades av Claes de Faire och Anne Årneby under Stockholm Media Week. Efteråt träffade Resumé Schibsted Sveriges koncernchef för att få en kommentar kring lanseringen:
– Jag kanske sa för mycket från scenen. Vi lanserar produkter löpande såsom Aftonbladets tv-satsning. Vi är ett mediehus som byggs ut hela tiden, säger Raoul Grunthal till Resumé och fortsätter:

– Vi kommer att få se en hel del innovation inom våra verksamheter. Men här kan det också handla om en innovation utanför våra befintliga plattformar.

När kommer lanseringen att ske?
– Det finns inga datum satta.

Är lanseringen knuten till en specifik plattform?
– Det sker en intressant utveckling just nu. Om man ser till USA där tidningskrisen har slagit hårdare än i Europa har också förändringsprocessen kommit mycket längre. Jag tror att innovation kommer bli mer betydelsefullt för mediehusen och vilken kanal det handlar om är mindre intressant.

Handlar det här om er satsning på en egen plattform inom sociala medier?
– Vi tittar ständigt på nya innovationer för publicistiska produkter. Just det här ryktet kan jag inte kommentera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.