Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted Publishing backar – ser en utmanande omvärld

Publicerad: 17 Juli 2018, 06:37

Vd Raoul Grünthal: "Det börjar bli uppenbart för allt fler att de amerikanska jättarnas framväxande duopol är skadligt för marknaden, för konsumenterna och ytterst för demokratin."


Ämnen i artikeln:

GDPRRaoul GrünthalFacebookSchibstedSchibsted GrowthGoogleSchibsted MediaSchibsted Publishing

Nya siffror visar att Schibsted Medias publishing-verksamhet backar med 23,9 procent från föregående års andra kvartal. Med förra årets 216 miljoner norska kronor har man nu sjunkit ner till 165 miljoner.

Schibsted Media består även av Schibsted Growth och där har resultatet i sin tur ökat med 43,9 procent, från 84 miljoner norska kronor till 121 miljoner. Totalt backar Schibsted Media med fem procent och går från ett resultat på 300 miljoner norska kronor till 285 miljoner.

Jämfört med förra året har Growth haft en omsättningstillväxt på 12 procent, och intäkterna för publishing är på ungefär samma nivå som föregående år.

– Vi ökar våra digitala intäkter, men det räcker inte både för att täcka förlorade intäkter på print och för investeringar kopplat till digital produkt- och teknikutveckling inom publishing och distribution. Sådana investeringar är vi beroende av för att ha en hållbar business, och så kommer det att fortsätta i många år framöver. Det påverkar naturligtvis resultatet. Men även om printintäkterna är nedåtgående tappar vi mindre än väntat, säger vd Raoul Grünthal i en kommentar.

Schibsted Media ser en stark tillväxt i antalet prenumeranter. Jämfört med juni förra året har antalet digitala prenumeranter ökat med 25 procent, vilket motsvarar en siffra på 648 000.

Tillväxten för både digital- och papperskunder tillsammans var 13 procent. I antal innebär det en tillväxt på över 110 000 prenumeranter, och det totala antalet är idag över 990 000 prenumeranter.

– Det som är glädjande att se är att omsättningen växer snabbare än volymen. Vi får en allt bättre förståelse för vilket slags innehåll användarna engagerar sig i, och vi upplever även att betalningsviljan ökar för innehåll som är knutet till själva kärnan hos de olika tidningarna – alltså det innehåll som gör varje enskilt varumärke unikt, säger han.

Annonsverksamheten i sin tur ser en hög efterfrågan på Schibsteds digitala produkter. Raoul Grünthal belyser att en säker miljö och stark räckvidd är viktigt för deras annonsörer. Samtidigt ser han att GDPR har påverkat annonsintäkterna negativt.

– Vi vet att GDPR har påverkat - och kommer att påverka - våra intäkter i framtiden. Vi har tvingats minska antalet tredjepartsaktörer vi kommer att jobba med framöver, eftersom vi bara kan samarbeta med aktörer som visar att de tar GDPR på allvar. Detta påverkar intäkterna negativt, åtminstone på kort sikt.

Ett brett samarbete med andra aktörer inom branschen anser han är avgörande för framtiden, där andra publicister i Sverige och Norge tillsammans kan skapa ett tredje alternativ på annonsmarknaden, oberoende av Google och Facebook.

– Det börjar bli uppenbart för allt fler att de amerikanska jättarnas framväxande duopol är skadligt för marknaden, för konsumenterna och ytterst för demokratin. Behovet av tydliga motkrafter har blivit än större i samband med att GDPR nu genomförs i Europa.

Källa: Schibsted

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.