Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted räds inte protestaktionen

Publicerad: 13 januari 2012, 11:56

Schibsteds finansdirektör Trond Berger räds in protestaktikonen kring deras bud på Aspiro.

Igår lade Schibsted ett bud på 340-miljoner kronor för Spotify-utmanaren Aspiro. Idag stod det klart att aktieägare startat en protestgrupp på Facebook som anser att budet är skamlöst. Protestaktionen är dock inget som oroar Schibsteds finansdirektör Trond Berger.


Ämnen i artikeln:

WimpSpotifySchibstedAspiro

–  När du ger bud på ett företag är det inget ovanligt att vissa  aktieägare vill få ut mer än vad erbjudandet säger. Vi har gjort allt  enligt konstens alla regler och dessutom erbjudit aktieägarna en extra  bonus, säger Trond Berger.

Han förväntar sig därmed att aktieägarna ser det  hela som ett bra bud och pekar också på att flera stora aktieägare  redan har meddelat att man stöder budet, bland annat Orkla.

Men är du orolig för protesterna?

– Nej, det är som sagt inte ovanligt att sådant här händer, säger Trond Berger.

Han  nämner också att Aspiro förr eller senare troligen skulle ha hamnat i  situationen att man behöver ytterligare kapital för att kunna expandera  verksamheten och inte minst dess varumärke Wimp:

– Aktieägarna måste ha detta i åtanke, säger Trond Berger.

Enligt aktiechatten vcw har redan fem procent av aktieägarna ställt sig bakom protesten. Hur ser du på dessa uppgifter?

–  Uppgifterna måste verkligen först bekräftas. Min erfarenhet säger att  de uppgifter som sprids i sådana här sammanhang inte alltid stämmer. Det  är en del av spelet så att säga, säger Trond Berger.

Han tycker att erbjudandet verkligen är bra för Aspiros aktieägare:

–  Man får inte glömma hur kursen har sett ut historiskt samt att Aspiros  styrelse enhälligt har ställt sig bakom vårt erbjudande, säger Trond  Berger.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

WimpSpotifySchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.