Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted skrotar Lajkat

Publicerad: 19 Februari 2018, 13:51

Två år efter att Schibsted lanserade Lajkat som eget bolag väljer man att lägga ned viralsajten. Anledningen är att det inte bär sig ekonomiskt.


Ämnen i artikeln:

LajkatSchibsted Growth

När Aftonbladet för fyra år sedan lanserade Lajkat, under ledning av Erik Carlsson och Ehsan Fadakar, rådde det något av en boom för viralsajter både i Sverige och internationellt. Expressen hade redan startat Omtalat och internationellt hypeades sajter som BuzzFeed och Huffington Post med dess olika kanaler.

2016 blev Lajkat, under ledning av Fadakar, ett eget bolag inom Schibsted Growth. Nu väljer koncernen att lägga ned satsningen på grund av bristande ekonomiska resultat.

Under förmiddagen har ett internmejl, som Resumé tagit del av, gått ut till medarbetarna på Schibsted. Totalt berörs sex anställda av nedläggningen och de fackliga förhandlingarna kommer att inledas inom kort.

– Vi har sedan bolagiseringen av Lajkat för två år sedan fokuserat på att skapa en stabil affär för bolaget. Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth i internmejlet.

Lajkat har sedan i oktober 2017 drivits av produktägaren Fanny Söderström och ansvariga utgivaren Filippa Berg.

Räckviddsmedier världen över har de senaste åren haft svårt att få någon bäring på sina affärer. Dels har de haft svårt att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad samtidigt som de flesta av de digitala annonskronorna går till Google och Facebook.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

LajkatSchibsted Growth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.