Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted startar betaltjänstföretag

Publicerad: 15 november 2011, 13:15

Foto: Björn Elgstrand

Mediekoncernen Schibsted startar företaget Schibsted Payment som ska tillhandahålla betalningslösningar för koncernens mediehus, skriver Kampanje. Och man utesluter inte betalningsmurar framöver.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

– Främst ska vi tillhandahålla kompetens gällande online-betalning. Det blir viktigare och viktigare för alla våra tidningar, men även för Finn och rubriktjänsterna. Vi ska också utveckla en gemensam plattform så att man kan återanvända tjänsterna, säger Dag Wigum, utvecklingschef på Schibsted till Kampanje.

Det är även han som kommer att leda Schibsted Payment. Målet är att företaget ska tillhandahålla ett flertal olika betalningslösningar: abonnemangslösningar, klippkort och betalningar av artiklar bland annat. Företaget ska inte utveckla teknik utan koncept. Dag Wigum utesluter inte heller att innehåll på Schibsteds sajter stängs in bakom betalmurar.

– Det är klart att vi kommer att se betalningsmurar framöver, säger han.

Förebilderna för det nya företagets arbete är Paypal och Apple.

– Paypal är en stor förebild. De har utmärkt funktionalitet. Men de som är bäst på försäljning av digitalt innehåll i dag är Apple. Vi önskar oss samma enkla funktionalitet, där man slipper en lång och tung process.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.