Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsted stuvar om hela portföljen

Publicerad: 14 Februari 2012, 15:40

Mats Eriksson, vd Schibsted Tillväxtmedier.

Foto: Magnus Bergström.

Schibsted kom nyligen med ett 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro och idag står det klart att man utökar ägarandelen i Prisjakt från 70-96 procent. – Vi tog större risker till en början, men nu ser vi över portföljen för att plocka bort investeringar med för långsam tillväxt, medan vi är aggressiva när det gäller att hitta nya investeringsobjekt, säger Mats Eriksson, vd Schibsted Tillväxtmedier.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Han gick in som vd för Aftonbladet tillväxtmedier år 2007 och var därmed med om att starta upp vad som sedermera blev Schibsted Tillväxtmedier år 2009.

Företaget har en rad tunga investeringar i sin portfölj – alltifrån Bytbil, Blocket och Hitta till Prisjakt och nu senast långivaren Lendo och Servicefinder.

Hur mycket Schibsted Tillväxtmedier egentligen har gått in med vill inte Mats Eriksson gå in på.

Schibsted lade ett 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro för ett par veckor sedan. Budtiden går ut i morgon, onsdag:

– Här måste man komma ihåg att Aspiro-budet drivs från Oslo, men om vi genomför förvärvet hamnar det inom Schibsteds Tillväxtmedier, säger Mats Eriksson.

Idag, tisdag, stod det också klart att Schibsted Tillväxtmedier höjer sin ägarandel i Prisjakt från 70-96 procent.

Här är planen att expandera internationellt:

– Vi är i full färd med att se över vilka länder som är intressanta att ge sig in i och vi har hitta flera länder som inte har lika bra tjänster som de som idag finns i Sverige, säger Mats Eriksson.

Han vill dock inte gå in på vilka länder det rör sig om av konkurrensskäl. Men detta är alltså bara början. Schibsted räknar med att ha en aggressiv tillväxtsstrategi framöver:

– Vi är väldigt aktiva på marknaden just nu, säger Mats Eriksson.

Schibsted är samtidigt i full färd med att göra sig av med flera innehav efter en total översyn av portföljen.  Här är ett exempel att Schibsted har fått ett bud på Tasteline:

– Det är ett bud som vi helt klart överväger, säger Mats Eriksson.

Ett annat exempel är att man har låtit Blocket ta över Jobb24-satsningen.

Schibsted vill höja tillväxttakten och rensa ut bolag som inte har den tillväxttakt man önskar.

– Man kan väl säga så här att vi är mycket mer bevakande än tidigare när det gäller våra investeringar. Det handlar om att få till stånd en god balans i portföljen, säger Mats Eriksson.

Men om ni köper Aspiro blir det ytterligare ett bolag att ta hand om?
– Jo, det stämmer att om vi får igenom köpet av Aspiro så blir vi delaktiga i att driva bolaget vidare. Men det handlar också om att överväga att göra exits i andra bolag, säger Mats Eriksson.

Han konstaterar också att tidningsvärlden står inför stora strukturella utmaningar i takt med att färre läser papperstidningar, men om detta även innebär att Schibsted skulle kunna tänka sig att sälja av delar säger han:

– Det finns inga sådana planer överhuvudtaget.

Schibsteds satsning på tillväxtmedier inleddes 2001, men i och med att IT-bubblan brast började man titta på annat än enbart Play-tjänster.

Mats Eriksson var vd för Aftonbladet Nya Medier vid den tiden:

– Vi valde att satsa på eftertextannonser och började köpa bolag år 2002. Men 2007 insåg vi att det hela hade blivit så omfattande och det var då vi skapade en särskild verksamhet för, det som senare blev Schibsted Tillväxtmedier, säger han.

Hur nära i tiden ligger ytterligare förvärv?
– Ja, det kanske inte blir den här veckan, men förmodligen väldigt snart, säger Mats Eriksson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.