Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted svarar på "walled garden"-kritiken

Publicerad: 15 juni 2018, 12:21

Under en paneldiskussion på veckans Nordic Media Insights menade deltagarna att Schibsted genom sin begränsning av antalet tillåtna ad tech-vendors blivit något av en "walled garden". Nu svarar Schibsted på kritiken.


Ämnen i artikeln:

GDPRSchibstedNordic Media Insights

Under veckans Nordic Media Insights anordnades en paneldiskussion mellan Bonnier News digitala affärschef Dilem Güler, Amnets vd Kristina Juhlin och Netrics vd Daniel Ahlbert.

Som Resumé tidigare rapporterat var alla paneldeltagare överens om att det krävdes mer samarbeten mellan den digitala annonskedjans olika aktörer efter GDPR. Samtidigt riktades en del kritik mot Schibsted som några av paneldeltarna ansåg skapat en "walled garden" när de bara tillåter åtta ad tech-vendors för köp och mätning av annonser på Schibsteds sajter.

När man vanligtvis talar om "walled gardens" brukar kritiken riktas mot Facebook och Google som kritiker menar skapar system där bara deras egna verktyg kan användas.

– Jag är osäker på om det är det vi verkligen vill ha. Även om konkurrens är viktigt är det också centralt att vi som bransch klarar av att samarbeta inom frågor som gynnar oss alla, och det gör vi inom vissa frågor, sa Dilem Güler från Bonnier News.

Nu svarar Schibsted på kritiken.

– För det första är vårt ändamål inte att skapa några walled gardens. Vi verkar för, och hoppas fortsatt, att meningsskiljaktigheterna med Google ska lösas. Öppenhet och transparens är viktiga delar i Schibsteds kultur, men ibland hamnar dessa ideal i målkonflikter, där öppenhet och transparens gentemot en stakeholder kan innebära minskad öppenhet och transparens gentemot en annan. För Schibsted är användarna/läsarna, tillsammans med våra medarbetare och annonsörer, de högst prioriterade intressenterna, skriver Annie Lidesjö Ståhl, director of business operations på Schibsted sales & inventory, i ett mejl till Resumé.

Annie Lidesjö Ståhl menar att många aktörer, utöver Google och Facebook, även de begränsar antalet köp- och mätverktyg som kan användas på respektive sajter. Försiktigheten har inträtt efter den 25 maj då GDPR-lagen trädde i kraft. Schibsted tillåter i nuläget åtta verktyg medan Bonnier tillåter 15.

Dilem Güler skriver i ett mejlsvar att hon inte syftade på Schibsted specifikt i sin kommentar.

– Jag kommenterade inte Schibsted i sig utan fenomenet walled gardens som jag inte anser gynnar branschen, vi behöver jobba nära varandra och skapa den transparens som krävs för att få ett hälsosamt ekosystem och att skapa fler silos är fel väg att gå. På Bonnier News vill vi inte diktera vilka teknikval andra ska göra utan snarare ha en diskussion om hur de olika valen kan samspela, skriver hon i ett mejl till Resumé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.