Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted Sverige starkare under tredje kvartalet än 2011

Publicerad: 7 november 2012, 07:54

Med 129 miljoner kronor når Schibsted Sveriges ett resultat som är tio miljoner starkare än under tredje kvartalet i fjol. Aftonbladet fortsätter att vara koncernens draglok i Sverige. Samtidigt faller omsättningen något.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSvenska DagbladetSchibsted

Schibsted står inför ett omfattande sparpaket. På två år ska koncernen spara 500 miljoner norska kronor. I Sverige drabbas Svenska Dagbladet hårdast av stålbadet då 50-60 tjänster kommer att försvinna.

– Den strukturella utmaningen för de tryckta tidningarna blir allt tydligare. Detta syns i fallande upplageintäkter och annonsintäkter. Dessutom påverkar även det osäkra läget i den svenska och europeiska ekonomin tidningarna, vilket sätter ytterligare press nedåt på annonsintäkternasäger, säger Schibsted Sveriges koncernchef, Raoul Grünthal  i en kommentar.

De svenska verksamheterna fortsätter att visa vinst under tredje kvartalet 2012. Schibsted Sverige redovisar ett resultat (EBITA) på 129 miljoner kronor. Under motsvarande period i fjol nådde den norska koncernen ett resultat på 119 miljoner kronor i Sverige.

– Trots en allt mer utmanande omvärld förbättrar Schibsted Sverige sitt resultat under det tredje kvartalet. Utvecklingen förklaras huvudsakligen av stigande intäkter inom de digitala verksamheterna och god kostnadskontroll, säger Raoul Grünthal  i en kommentar.

Omsättningen sjönk något från 1007 miljoner kronor under tredje kvartalet 2011 till 1001 miljoner kronor i år.  

Åtgärderna mot Svenska Dagbladet motiverades delvis av fallande intäkter. Tidningen visar tack vare presstödet en fortsatt vinst på två miljoner kronor, vilket är fyra miljoner kronor sämre än under motsvarande kvartal i fjol.

Omsättningen för SvD uppgick till 245 miljoner kronor under Q3, vilket är 15 miljoner kronor mindre än under motsvarande period i fjol.

Aftonbladet är alltjämt dragloken för Schibsteds verksamhet i Sverige. Kvällstidningens vinst steg till 87 miljoner kronor under tredje kvartalet. Tio miljoner bättre än motsvarande period 2011. Omsättningen föll dock med 16 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

– Aftonbladet lyckas, trots detta, öka vinsten såväl i den tryckta verksamheten som i onlineaffären, vilket är imponerande, säger Raoul Grünthal i en kommentar.

Schibsted Tillväxtmedier redovisar ett resultat på 41 miljoner kronor under tredje kvartalet, tre miljoner bättre än 2011.

– Tillväxtmedier fortsätter att redovisa ökad omsättning och vinst, där bland annat Personal Finance-segmentet utvecklas mycket starkt, säger Raoul Grünthal i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.