Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted Sverige visar högsta resultatet någonsin

Publicerad: 19 februari 2016, 07:24

Schibsted Sverige ökar, men SvD och Aftonbladet minskar sina intäkter.

Foto: Andreas Elgstrand

Allt om Schibsted Sveriges år, Facebook sätter annonser i Messenger och Bo Lundgren kritiserar medierna. Det är några av nyheterna i fredagens morgonsvep.


Schibsted Sverige visar högsta resultatet någonsin..
Efter utvecklingen av ekosystemet – Schibsted Sverige visar ett rörelseresultat på 962 miljoner kronor under 2015. En förbättring från 2014 års 910 miljoner kronor och det högsta resultatet någonsin, enligt Sverigechefen Raoul Grünthal. Omsättningen uppgick till 5 114 MSEK (5 038) miljoner. Under det fjärde kvartalet (oktober-december 2015) ökade Schibsted Sverige sin omsättning till 1 350 (1 294) miljoner kronor och redovisade ett resultat på 260 (238) miljoner.
Raoul Grünthal säger i en kommentar:
”Under året har vi utvecklat vårt digitala ekosystem och befäst vår ledande position på marknaden. Våra digitala intäkter är nu över 60 procent, vilket är ett bevis på att vi leder utvecklingen. Inte minst utvecklas våra tjänsteföretag i Growth mycket starkt.”

SvD ökar rörelseresultatet med 46 procent..
Svenska Dagbladet minskade sina intäkter under året till 944 (960) miljoner kronor, men redovisar ett ökat rörelseresultat på 51 (35) miljoner. Det är alltså en ökning på 46 procent. SvD:s digitala intäkter ökade med 28 procent under 2015 och med 33 procent under det fjärde kvartalet. Annonsintäkter i print minskade med åtta procent under året.
”Under årets sista kvartal noterade SvD en tillväxt i intäkter med 1 procent eller 2 miljoner, från 255 till 257 miljoner. En viktig milstolpe. Att vi fortsätter att ta andelar på annonsmarknaden både på digitalt och print är även det väldigt uppmuntrande. Vi kan ödmjukt konstatera att våra annonsörer får de resultat de önskar”, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Aftonbladet backar..
Aftonbladet minskade sin omsättning under 2015, trots stor satsning på framförallt Plus-tjänsten. Omsättningen landade på 1 935 (2 019) miljoner kronor, varav 1 152 (1 320) kommer från print och 783 (699) kommer från digitalt. Tidningens rörelseresultat backade till 233 (237) miljoner.
Onlineintäkterna ökade med 19 procent under Q4 2015, medan upplagan föll med 19 procent. Printupplagan minskade med 19 procent under vardagar för helåret 2015. Under det sista kvartalet tappade print 8 procent.

Schibsted Growth över miljarden
Schibsted Sveriges tillväxtbolag Schibsted Growth ökade sina intäkter för helåret till 1 008 (953) miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade blygsamt till 210 (207) miljoner. Bolaget har en vinstmarginal på 21 (22) procent. I Growth ingår bolag som Hitta.se, Prisjakt och Compricer.

Facebook ska sätta annonser i Messenger
Facebook Messenger kommer snart att innehålla annonser. Det finns att läsa i it-jättens Q2-rapport från 2016 som Techcrunch har tagit del av. Resumé har tidigare berättat att du snart kommer kunna chatta med företag via Facebook Messenger. Enligt Techcrunch kommer alltså företagen även kunna skicka annonser efter att de chattat med dig. Till exempel om du frågar företaget när din order kommer att dyka upp, så kan de skicka annonser på produkter som de tror att du kan gilla. Smart eller irriterande drag? Det är upp till Facebook Messengers 800 miljoner månatliga användare att bestämma.

Bo Lundgren: Mediedrev mot Anders Sundström
Sparbankernas Riksförbunds tillträdande ordförande och tidigare Moderatledaren Bo Lundgren ger Swedbanks ifrågasatte styrelseordförande Anders Sundström sitt stöd. Han säger samtidigt till Sveriges Radio att mediernas den senaste veckan har gått alltför hårt ut mot Sundström.
– Det är aldrig bra att ha den här typen av mediabevakning, och dessutom ganska överdriven från vissa håll, säger han till SR.
Han kritiserar samtidigt Swedbanks kommunikation utåt som från start har varit spretig efter att vd:n Michael Wolf sparkades.
– Det är inte den bästa kommunikationsverksamheten som har visats upp här.

Så gick Intellecta-koncernen under 2015
Kommunikationskoncernen Intellecta ökade sin nettoomsättning till 474,6 (393,0) miljoner kronor, en ökning med 20,8 procent. Rörelseresultatet förbättrades till 24,7 (-13,8) miljoner kronor. I Intellecta ingår bland annat Intellecta Corporate, Rewir, Hilanders och River.
– Trots signifikanta makroekonomiska risker och oro omvärlden ser jag på det kommande året med försiktig optimism. Vi är nu i rätt läge för att kunna bygga en ännu starkare koncern både när det gäller tillväxt och lönsamhet. Vi har goda och långsiktiga kundrelationer, skickliga medarbetare och erbjudanden som möter kundernas behov, säger koncernchefen Yann Blandy i en kommentar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.