Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Schibsted tar hjälp av USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Publicerad: 2 Juni 2016, 05:28

Foto: Björn Elgstrand

Schibsted försöker med alla medel rädda Hemnet, Aftonbladet-journalist fick sparken efter skämtartikel och Facebook blir bättre på att förstå känslor.


Ämnen i artikeln:

TV3FacebookBjörn RietzMartin FreyMorgonsvepetSchibstedSnapchatNordkorea

Schibsted tar hjälp från USA för att rädda Hemnet
Di Digital avslöjar att Schibsted går in hårt för att få igenom Hemnet-affären, nu med hjälp från USA. Advokatfirman Cleary Gottlieb ska vara med i processen, samma företag som hjälpte till med Sonys köp av Ericsson i tiderna.

Uppgifterna som Di Digital har tagit del av bekfäftas av Schibsteds affärsområdeschef för marknadsplatser, Martin Frey.

– Det stämmer. Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här och bidragit med sin erfarenhet från andra marknader, säger Martin Frey till Di Digital.

Sedan tidigare har Schibsted hjälp av den svenska advokatbyrån Kastell, och nu tycks även byrån Vinge vara med på ett hörn. Men det är uppgifter Martin Frey inte kan kommentera.

– Vi vill varken dementera eller bekräfta det. Men det här är en stor och komplex fråga så det är helt naturligt att man hämtar information eller input från flera olika håll, säger Martin Frey.

LÄS MER: Konkurrensverket hotar stoppa Hemnet-affären
LÄS MER: Konkurrensverket om Hemnet: "Schibsted har två veckor på sig"

Aftonbladet-journalist fick sparken efter skämtartikel
En anställd på Aftonbladet hade skrivit en skämtsam artikel hemifrån, och sedan publicerat den på Aftonbladets sajt, skriver Journalisten. Ledningen var inte medvetna om publiceringen, och reagerade starkt på hans agerande.

– Vi har kommit fram till en uppgörelse som innebär att personen slutar sin tjänst. Mer kan jag inte säga, säger journalistklubbens ordförande Susanna Vidlund till Journalisten.

Facebooks nya AI förstår känslor
Facebook har utvecklat en ny AI som de kallar för "Deep Text". De uppger att den förstår människors nedskrivna känslor, och till och med på 20 olika språk, skriver The Verge.

"Deep Text" har tagits fram för att bättre anpassa rekommendationer som ges på Facebook efter användarnas behov. Genom att förstå kontexten i det användarna skriver på Facebook ska det även bli lättare att upptäcka kränkningar och spam.

Wimbledon intar Snapchat
Den anrika tennisturneringen Wimbledon gör ett försök att bli mer moderna och skriver ett tre års kontrakt med Snapchat. Den här månaden intar de den populära appen, skriver Digiday. 

Man kommer hitta Wimbledon under Snacphat Live där de kommer publicera snaps med deltagarna i turneringen. Tävlingen drar igång den 27 juni.

Nordkoreas "Facebook" hackades direkt
Under samma dag som Nordkoreas Facebook-kopia kom upp på nätet hackades sidan av en 18-årig student från Skottland, skriver Mashable. Nu låter studenten Andrew McKean som en riktigt skicklig hackare, men faktum är att det inte var särskilt svårt att ta sig in på den nordkoreanska sajten.

Andrew McKean klickade sig in på "Admin", och därefter bad sidan om ett användarnamn och lösenord. På första försöket lyckades han gissa sig fram till rätt namn och lösenord som var "admin" och "password".

Väl inloggad uppgav studenten att han hade tillgång till allting och möjligheten att ändra allt på sajten. Bland annat döpte han om sidan, som numera inte är tillgänglig, till "Best Korea's Social Network".

Fler byggprogram för Laila Bagge
Efter karriären som jurymedlem i Idol har Laila Bagge sadlat om och satsat på bygg- och inredning. Först var det programmet "Kan vi hjälpa till?", som också får en till säsong, och för tillfället spelas även ett nytt program i samma genre in, avslöjar Aftonbladet.

Programmet kommer heta "Ett rum för dig" och ska gå ut på att kändisar renoverar ett rum i en nära anhörigs hem. Laila Bagge säger att det blir väldigt personligt många gånger. Premiären är i höst i TV3.

Louise Lindberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.