Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Schibsted tar in 2,8 miljarder för att köpa bolag

Publicerad: 10 September 2015, 08:04

Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal.

Igår kväll slutförde Schibsted en nyemission där mediekoncernen tog in 2,8 miljarder kronor. Pengarna kan användas för att köpa Hemnet.


Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalBjörn RietzSchibsted

Vid halv fem-tiden igår gick Schibsted ut till institutionella ägare med erbjudandet om att delta i nyemissionen. På mindre än en timme övertecknades den, enligt källor till Breakit. Det betyder att mediekoncernen får in drygt 2,8 miljarder kronor (2,6 miljarder NOK) genom att ge ut 10,8 miljoner nya B-aktier.

Syftet med nyemissionen är att ta in kapital för att göra förvärv. Schibsted söker efter bolag inom området "online classifieds" (radannonsering) likt Blocket. En del av pengarna kan användas för att finansiera det planerade köpet av Hemnet. Men än så länge stretar två av de fyra ägarna emot och har hittills inte accepterat budet på 1,5 miljarder kronor.
– Vi gör den här nyemissionen för att få en större finansiell flexibilitet för att växa på de marknader vi befinner oss på, säger Schibsteds finanschef Trond Berger.

Om budet på Hemnet har han inga nya besked att lämna, att än att de fortfarande är intresserade av att lägga vantarna på den svenska bostadssajten.
– Vi har lagt ett bud och har ett avtal med 50 procent av ägarna. Sedan har vi en god dialog med de två övriga. Det är det jag kan säga.

Vilka andra bolag tittar ni på?
– Vi kommenterar aldrig specifikt vilka bolag vi tittar på. Men vi vill stärka våra positioner på de marknader vi befinner oss på.

Dessutom kommer en del av de nya pengarna användas för att minska skuldsättningen.
– Företagets överordnade strategi står fast; fortsatt tillväxt inom online classifieds, och att utveckla mediehus i världsklass med digitala ekosystem som stimulerar relaterade tillväxtkoncept, säger bolaget till norska Dagens Näringsliv.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.