Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 30 oktober 2013, 10:14
Raoul Grünthal.
Foto: Pressbild. Börje Thuresson.
Raoul Grünthal, vd på Schibsted Sverige, är inte bekymrad över att Aftonbladet visar både minskad omsättning och rörelseresultat. – Det är visserligen ett lägre resultat än motsvarande kvartal förra året, men man får inte glömma att Aftonbladet befinner sig i en större tv-satsning som kostar en hel del pengar. Han tycker dock att morgontidningsbranschen och SvD fortfarande har stora utmaningar framför sig.
Schibsted Sverige redovisar ett minskat rörelseresultat (EBITDA) från 129 miljoner kronor under Q3 förra året till 95 miljoner kronor i år.
Omsättningen gick från exakt strax över en miljard kronor till 987 miljoner kronor.
Aftonbladets EBITDA gick från 87 till 72 miljoner kronor.
Det vill säga en minskning med 15 miljoner kronor, medan Svenska Dagbladet går från svarta till röda siffror – 2 miljoner plus till 14 miljoner kronor minus.
Det vill säga en minskning på 16 miljoner kronor.
Schibsted-Sverige-vd:n Raoul Grünthal känner sig dock inte särskilt bekymrad över utvecklingen.
– Jag tycker inte att vi har det kämpigt. Vi har fått en kraftig digitalisering i branschen. Vårt fokus ligger på att hålla kvar ett bra resultat samtidigt som vi åstadkommer en digital tillväxt. Jag tycker att vi har lyckats med det under håret och även under kvartalet, säger han.
Han påpekar också att Aftonbladet befinner sig mitt i en större tv-satsning, vilken kräver ekonomiska insatser.
Han vill dock inte kommentera hur mycket Aftonbladet har satsat på tv.
– Brottcentralen och liknande program är högkvalitativa satsningar som kostar pengar, men också drar in pengar. Det viktiga är att vi hela tiden växer inom våra relevanta områden mobilen, nätet överlag och just tv, säger Raoul Grünthal.
Han sticker inte under stol med att morgontidningsbranschen och därmed också Svenska Dagbladet har en stor utmaning framför sig.
– Vi följer ändå planen för SvD och vi satsar på en lösning där vi försöker skapa en digital framtid. Vi har sett en positiv utveckling under året inom det digitala för SvD, men vår stora utmaning ligger ändå i att det forfarande är en så stor andel av intäkterna som kommer från print, säger han.
Raoul Grünthal påpekar också att annonsmarknaden har varit svag under sommaren, vilket i sin tur har förstärkt den pågående strukturomvandlingen i branschen.
SvD införde betalvägg under Q2 och Raoul Grünthal känner sig nöjd med att man har fått in 6 400 renodlade digitala prenumeranter.
– Den stora frågan har ju varit om det finns en marknad för det här, säger Raoul Grünthal.
Han tycker att det mer handlar om en omställning för SvD än att hålla på med ytterligare slimning av organisationen.
Schibsted Tillväxtmedier ser just nu allra starkast utveckling inom Personal Finance-området med bolag som Lendo, men det betyder inte att Blocket har stagnerat i sin utveckling, enligt Raoul Grünthal.
– Det är klart att våra bolag inom Tillväxtmedier befinner sig i olika mognadsfaser, men Blocket satsar stort inom jobb- och bostadsvertikalen just nu, säger Raoul Grünthal.
Schibsted har också lagt upp 135 miljoner kronor kontant för Compricer – någon tilläggsköpeskilling har inte kommunicerats.
– Schibsted har förändrat sin verksamhet rejält sedan 13-14 år tillbaka. Compricer-förvärvet är ett sådant exempel. Och vi tjänar pengar på Lendo, säger Raoul Grünthal.
Han berättar också att Schibsted satsar på andra områden som att hjälpa små och medelstora företag – här äger Tillväxtmedier exempelvis Servicefinder och Fakturabörsen.
– Vi satsar hårt på olika marknadsplatser just nu. Jag tycker att branschen fokuserar för mycket på det defensiva perspektivet och hur man ska hantera sina redan mogna verksamheter. Vi har vind i seglen så det står härliga till, säger Raoul Grünthal.
Karl-Johan Byttner