Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsted-vd:n ”Branschen är för defensiv”

Publicerad: 30 oktober 2013, 10:14

Raoul Grünthal.

Foto: Pressbild. Börje Thuresson.

Raoul Grünthal, vd på Schibsted Sverige, är inte bekymrad över att Aftonbladet visar både minskad omsättning och rörelseresultat. – Det är visserligen ett lägre resultat än motsvarande kvartal förra året, men man får inte glömma att Aftonbladet befinner sig i en större tv-satsning som kostar en hel del pengar. Han tycker dock att morgontidningsbranschen och SvD fortfarande har stora utmaningar framför sig.


Ämnen i artikeln:

CompricerRaoul GrünthalAftonbladetSvDSchibstedBlocket

Schibsted Sverige redovisar ett minskat rörelseresultat (EBITDA) från  129 miljoner kronor under Q3 förra året till 95 miljoner kronor i år.

Omsättningen gick från exakt strax över en miljard kronor till 987 miljoner kronor.

Aftonbladets EBITDA gick från 87 till 72 miljoner kronor.

Det  vill säga en minskning med 15 miljoner kronor, medan Svenska Dagbladet  går från svarta till röda siffror – 2 miljoner plus till 14 miljoner kronor  minus.

Det vill säga en minskning på 16 miljoner kronor.

Schibsted-Sverige-vd:n Raoul Grünthal känner sig dock inte särskilt bekymrad över utvecklingen.

–  Jag tycker inte att vi har det kämpigt. Vi har fått en kraftig  digitalisering i branschen. Vårt fokus ligger på att hålla kvar ett bra  resultat samtidigt som vi åstadkommer en digital tillväxt. Jag tycker  att vi har lyckats med det under håret och även under kvartalet, säger  han.

Han påpekar också att Aftonbladet befinner sig mitt i en större tv-satsning, vilken kräver ekonomiska insatser.

Han vill dock inte kommentera hur mycket Aftonbladet har satsat på tv.
–  Brottcentralen och liknande program är högkvalitativa satsningar som  kostar pengar, men också drar in pengar. Det viktiga är  att vi hela  tiden växer inom våra relevanta områden mobilen, nätet överlag och just  tv, säger Raoul Grünthal.

Han sticker inte under stol med  att morgontidningsbranschen och därmed också Svenska Dagbladet har en  stor utmaning framför sig.

– Vi följer ändå planen för SvD och vi  satsar på en lösning där vi försöker skapa en digital framtid. Vi har  sett en positiv utveckling under året inom det digitala för SvD, men vår  stora utmaning ligger ändå i att det forfarande är en så stor andel av  intäkterna som kommer från print, säger han.

Raoul Grünthal påpekar också att  annonsmarknaden har varit svag under sommaren, vilket i sin tur har  förstärkt den pågående strukturomvandlingen i branschen.

SvD  införde betalvägg under Q2 och Raoul Grünthal känner sig nöjd med att  man har fått in 6 400 renodlade digitala prenumeranter.

– Den stora frågan har ju varit om det finns en marknad för det här, säger Raoul Grünthal.

Han tycker att det mer handlar om en omställning för SvD än att hålla på med ytterligare slimning av organisationen.

Schibsted  Tillväxtmedier ser just nu allra starkast utveckling inom Personal  Finance-området med bolag som Lendo, men det betyder inte att Blocket  har stagnerat i sin utveckling, enligt Raoul Grünthal.

– Det är klart  att våra bolag inom Tillväxtmedier befinner sig i olika mognadsfaser,  men Blocket satsar stort inom jobb- och bostadsvertikalen just nu, säger  Raoul Grünthal.

Schibsted har också lagt upp 135 miljoner kronor kontant för Compricer – någon tilläggsköpeskilling har inte kommunicerats.

–  Schibsted har förändrat sin verksamhet rejält sedan 13-14 år tillbaka.  Compricer-förvärvet är ett sådant exempel. Och vi tjänar pengar på  Lendo, säger Raoul Grünthal.

Han berättar också att Schibsted satsar  på andra områden som att hjälpa små och medelstora företag – här äger  Tillväxtmedier exempelvis Servicefinder och Fakturabörsen.

– Vi  satsar hårt på olika marknadsplatser just nu. Jag tycker att branschen  fokuserar för mycket på det defensiva perspektivet och hur man ska  hantera sina redan mogna verksamheter. Vi har vind i seglen så det står  härliga till, säger Raoul Grünthal.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.