Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 30 januari 2009, 09:33
Finanskris och vikande annonsmarknad.
Annonstapp för SvD och fallande upplaga för Aftonbladet.
Då vinstvarnar Schibsted-koncernen och släpper ett nytt sparpaket på ytterligare 300 miljoner kronor.
Schibsted varnar för sämre resultat än befarat för fjärde kvartalet.
Schibsteds norska tidningar Aftenposten , Bergens Tidende och Stavanger Aftenblad har märkt av en vikande annonsmarknad, uppger Schibsted.
I Sverige har annonseringen i SvD fallit med sju procent under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Aftonbladet har tappat mer i upplaga under fjärde kvartalet än tidigare under 2008. Volymnedgången på vardagar under hela 2008 var 5,2 procent jämfört med året innan. Annonseringen vek sig något.
Det nya sparpaketet är på 300 miljoner kronor. Det är utöver der de 600 miljoner kronor som tidigare meddelats.
Magnus Helander