Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsteds annonschef om spelannonserna: Vi riskerar svartlistning

Publicerad: 21 Oktober 2015, 08:43

Foto: Björn Elgstrand.

Expressen och Aftonbladet stoppar vissa spelannonser som konsekvens av TU:s rekommendationer. I ett mejl som Resumé har tagit del av skriver Schibsteds annonschef Manne Dahlberg att native-annonserna ska inaktiveras – annars riskerar de tio månaders "svartlistning" – vilket för Schibsteds del skulle innebära ett inkomsttapp på 150 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Det var efter ett möte som hölls i fredags med civilminster Ardalan Shekarabi som Expressen och Aftonbladet plockade bort ett flertal annonser som såg ut som "native".
Ett antal nya principer har tagits fram mellan Aftonbladet och Expressen i samråd med bland andra Nyheter24, Metro och BOS (Branschorganisationen för Onlinespel).

Principerna innebär:
– Stopp för annonsbudskap om bonusar.
– Gemensam annonsmärkning.
– Stopp för anonyma vinnarberättelser.
– Säljbolag etc måste följa TU:s rekommendationer.

I ett mejl som Manne Dahlberg skickade till Schibsteds teamleader Stephanie Linde, och som Resumé har tagit del av, skrev han i fredags:

"Flodin ringde mig och de har haft möten med ministrar etc. i dag. Vi måste följa nedan regler omedelbums.

Börja med att inaktivera native-annonserna, vilka tydligt bryter mot dessa rekommendationer och gå vidare med övriga annonsörer och placeringar. I detta läge ska vi hellre fälla än fria. På onsdag kommer det att vara nytt möte och om ministrarna anser att vi inte följt rekommendationerna får vi 10 månaders "svartlistning" vilket innebär inga spelannonser över huvud taget och 150 miljoner bort.

Meddela Flodin via mail i kväll vad som hunnit tas bort (Google Spreadsheet förslagsvis) och hör gärna av dig även till mig. I morgon bitti får du fortsätta med detta".

Motsvarande inkomsttapp för Expressen skulle landa på 50-80 miljoner, enligt källor till Resumé.

Manne Dahlberg hänvisar frågor om mejlet till Aftonbladets publisher Jan Helin.
– Jag hänvisar det här till Jan Helin. Hur vi löser det här från vår sida går jag inte in på med dig i det här läget.

Vad innebär den här "svartlistningen" som du skriver om?
– Jag vet inte vad du pratar om.

Du skriver att ministrarna anser att om ni inte följt rekommendationerna får ni tio månaders "svartlistning", vilket innebär inga spelannonser för er.
– Det hänvisar jag till Jan Helin.

Jan Helin reagerar starkt mot att en så kallad "svartlistning" skulle hota.
– Nej, det där känner jag inte till. Det stämmer inte. Det är helt fel! Det vore ju olagligt, säger han.

Jan Helin säger också att de efter mötet i fredags har gått igenom annonserna med utgångspunkt i de nya riktlinjerna.
– Vi har inte bara rivit alla spelannonser, men vi har granskat dem. Det är möjligt att vi också har plockat ned någon som vi har granskat, men det vågar jag inte svara på.

I mejlet från Manne Dahlberg framstår det som om ni har plockat ner alla native-annonser. Men det har ni alltså inte gjort?
– Nej, inte per automatik. Är de tydligt uppmärkta finns det ingen anledning.

Hur mycket inkomsttapp har det här inneburit för er hittills?
– Än så länge ingenting. Men jag tycker att det är bra att vi får en självregleringsprincip vad gäller detta. Självreglering har tidigare visat sig vara framgångsrikt även inom andra områden.

Peter Skeppström, pressereterare hos Ardalan Shekarabi, säger att civilministern är upptagen i dag och inte finns tillgänglig för frågor.

– Vi hanterar alla möten likadant och kommenterar aldrig innehållet i dem offentligt. Finns det andra deltagare som har medverkat på mötet och som vill kommentera innehållet är du varmt välkommen att prata med dem, säger han.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.