Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsteds båtar ska rädda liv på Medelhavet

Publicerad: 30 september 2015, 07:19

Schibsted Sverige och dess medarbetare gör en samlad hjälpinsats i den pågående flyktingkatastrofen i Europa. Tack vare initiativet kan Sjöräddningssällskapet skicka två båtar till Medelhavet för att rädda liv.


Ämnen i artikeln:

Flyktingar

– Vi kan inte stå och titta på när vi vet att våra båtar och besättningar kan bidra. Sjöräddning – att hjälpa nödställda på havet – har inga gränser, säger Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet i ett pressmeddelande.

Under tisdagen startades en intern kampanj på Schibsted Sverige där de medarbetare som önskar bidrar med en procent av sin månadslön till förmån för Sjöräddningssällskapets räddningsinsats i Medelhavet. Koncernen betalar uppstarten av räddningskampanjen. Det insamlade beloppet används för att skicka två räddningsbåtar med besättning till grekiska farvatten för att rädda liv i flyktingströmmen över Medelhavet.

– Det här är starten på en räddningsaktion som dessvärre ser ut att behöva bli långvarig. Schibsted Sverige, med bland annat stora bolag som Blocket, Svenska Dagbladet och Aftonbladet, når totalt två tredjedelar av Sveriges befolkning. Vi ska använda kraften i alla våra kanaler för att göra det enkelt för våra läsare och användare att bidra till hjälpen, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige i ett pressmeddelande.

Insamlingskampanjen drivs av Schibsted Sverige till förmån för Sjöräddningssällskapet under namnet "Gula Båtarna". Den kommer att exponeras på olika sätt i Schibsteds alla bolag. En koncerngemensam sajt har även tagits fram.

Sjöräddningssällskapet skickar inom kort två räddningsbåtar av så kallad Victoria-klass till Grekland, där samarbete kring operationerna inleds med systerorganisationen Hellenic Rescue Team.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Flyktingar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.