Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsteds nya organisation ska ta upp kampen mot Facebook

Publicerad: 7 september 2016, 08:00

Schibsted rustar för framtiden.

Foto: Björn Elgstrand.

Nu samlar Schibsted produkt- och teknikutvecklingen i en ny koncernövergripande organisation. Aftonbladet och Omni ansluter direkt och senare i år även Svenska Dagbladet. Målet är att trygga koncernens digitala publikationer.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Den nya organisationen inkluderar både Schibsteds norska och svenska mediehus och ska heta Schibsted Product and Tech Publishing.

– Vi är övertygade om att vi kan stärka vår konkurrensförmåga gentemot större teknikföretag och säkerställa en bärkraftig framtid för våra mediehus. I dag tar vi ett viktigt steg i den riktningen genom att skapa en av de största produkt- och teknikorganisationerna i Europa, som samtidigt är en av de få som ägnar sig åt den viktiga uppgiften att arbeta för fri press och oberoende journalistik, säger Rolv Erik Ryssdal, vd på Schibsted Media Group, i ett pressmeddelande.

Schibsted Product and Tech Publishing ska skapa produkter, verktyg och plattformar för att stödja produktionen av framtidens journalistik organisationen har redan resulterat i den nya plattformen Schibsted Publishing Platform som ska utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll.

– Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i pressmeddelandet.

Organisationen ska också ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar. Schibsted Product and Tech utvecklar också en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna. Den kallas Schibsted Advertising Platform och ska hjälpa utgivarna att kartlägga nya affärsmöjligheter.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.