Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsteds Omni går skarpt

Publicerad: 6 November 2013, 07:36

Schibstedägda Omni har betatestats av tusentals svenska läsare i fyra månader. Bolaget hävdar att Omni har förändrat hur läsarna konsumerar nyheter och att tjänsten används oftare än andra nyhetssajter i mobilen.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMarkus GustafssonOmni

”Alla nyheter. Alla perspektiv. I en app”

Så lyder upplägget för nyhetsappen Omni, vilken samlar medias nyheter på ett ställe.

–  Allt vi gör utgår från läsarna. Man kan säga att Omni är som en  nyhetstjänst borde vara – när läsarna själva får bestämma, säger Markus Gustafsson, chefredaktör och grundare i en kommentar.

Omni ger en snabb nyhetsöversikt med korta sammanfattningar av alla nyheter.

Omni har bland annat utsetts Årets Innivation på galan Årets Dagstidning, arrangeras av Tidningsutgivarna och Medievärlden.

–  Det är fantastiskt att få dessa utmärkelser innan vi lanserat. Men ännu  mer betydelsefulla är alla glada tillrop och kloka synpunkter som vi  får från våra läsare. Läsarnas beteende och feedback ligger till grund  för hur vi utvecklar Omni, säger Ian Vännman, grundare i en kommentar.

Betaversionen av Omni har testats av 4 500 läsare under fyra månader.

Läsarnas användning har sedan följts upp mätningar, enkäter och djupintervjuer.

Enligt företaget visar resultatet att en genomsnittlig läsare besökare Omni åtta gånger per vecka.

Omni är gratis och släpps idag på Appstore och omni.se. En android-version kommer snart på Google Play.

Omni är ett Schibsted-ägt startup-bolag och består av 10 nyhetsredaktörer och 10 utvecklare.

Omni har ingått partnerskap med annonsörer som SEB, Unibet och 3.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.