Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsteds organisation görs om – hon ska leda projektet

Publicerad: 21 Augusti 2015, 07:03

Tina Stiegler ska leda Schibsteds strukturförvandling.

Foto: Pressbild

Ett nytt projekt påbörjas för att förbättra Schibsteds organisationsstruktur. Det blir Tina Stiegler som ska rusta mediekoncernen för framtiden.


Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalSchibsted

Schibsted startar ett nytt projekt med syfte att bli snabbare och mer innovativa på den digitala arenan. Projektet ska titta på alla aspekter i Schibsted-koncernen och har initierats av vd Rolv Erik Ryssdal och koncernens ledningsgrupp.

Grunden till att strukturen nu görs om är bland annat den ökade konkurrensen mot annonsaffären där jättar som Google och Facebook tar allt mer av kakan. Schibsted ska bygga en ny annonsplattform för att bättre konkurrera om reklam digitalt.

– Vi har tillbringat de senaste två åren med bygga upp en central produkt och teknisk organisation som har lyckats locka digitala produktspecialister och utvecklare. Vi börjar nu leverera digitala verktyg av en kvalitet som ger Schibsted förmågan att konkurrera med digitala medieföretag i världsklass. Nu måste vi se till att vi är organiserade på rätt sätt att dra nytta av denna utveckling, säger Rolv Erik Ryssdal i en kommentar till Resumé.

Tina Stiegler har nu rekryterats som projektledare och den som ska forma Schibsteds nya organisation. Hon är idag direktör för finans och operativ verksamhet inom Schibsted Norge. Tina Stieglers resa inom Schibsted började 2002, då som management trainee, och hon har sedan dess innehaft befattningar som organisationsdirektör för Verdens Gang och ledande positioner för Bergens Tidende, VG Multimedia och Schibsted ASA.

– Koncernledningen har gett projektet ett brett och öppet mandat att hitta bra alternativ framöver. Vi kommer att tala med flera Schibsted-anställda under de kommande veckorna för att få så mycket input som vi kan. Jag är övertygad om att vi kommer att hitta ett sätt att organisera koncernen som är bättre för oss nu när vi tar med Schibsted till nästa nivå, säger Tina Stiegler.

Koncernledningen fungerar som styrgrupp för projektet. Man tillsätter också en projektgrupp som arbetar med Tina Stiegler. Trond Riiber-Knudsen, tidigare chef för McKinsey Norge, ska vara extern rådgivare. Den består av Pierre-Francois Marteau från Schibsted Calssified Media, Brandon Cohen, Schibsted Products & Technology.

Ett första uttalande om projektet levereras under fjärde kvartalet 2015.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.