Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsteds resultat: "Starkaste kvartalsresultatet någonsin"

Publicerad: 19 juli 2016, 06:30

Foto: Björn Elgstrand

Både Aftonbladet och SvD visar svaga kvartal när Schibsted Sverige redovisar resultaten för andra kvartalet 2016 – Schibsted Growth ökar däremot stadigt.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénFredric KarénRaoul GrünthalAftonbladetSvDSchibstedSchibsted GrowthGunilla Asker

När Schibsteds svenska verksamheter stänger böckerna för det andra kvartalet 2016 redovisar man ett ebitda-rörelseresultat på 288 miljoner kronor, jämfört med fjolårets 248 miljoner kronor under samma period. Även omsättningen har ökat till 1 332 (1 279) miljoner kronor.
– Det här är det starkaste kvartalsresultatet någonsin för Schibsted Sverige. Särskilt affärsområdet Marketplaces bidrar till resultatet, men även Growth uppvisar en kraftig tillväxt inom personal finance. Vi fullföljer vår strategi med att bygga och utveckla vårt digitala ekosystem och vara den ledande digitala kraften, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Vad gäller de svenska tidningarnas andra kvartal 2016 så minskar SvD:s rörelseresultat till 16 (19) miljoner kronor och omsättningen sjönk från 243 till 240 miljoner kronor. Resultatminskningen beror enligt SvD på ett tapp i pappersannonsering på hela 10 procent, från 91 till 82 miljoner kronor.

I övrigt har intäkterna i online, upplaga och digitala abonnemang ökat under andra kvartalet. Vad gäller sistnämnda så noterar man i år en ökning på hela 70 procent och man har nu omkring 30 000 digitala abonnenter.
– Att de rent digitala prenumerationerna ökar så kraftigt visar återigen att SvD:s flerkanalstrategi fungerar. Pappersläsandet är stabilt och de som läser papperstidningen kompletterar med digitalt SvD-läsande. Parallellt ser vi hur alltfler nya eller återkommande läsare väljer att bli rent digitala prenumeranter, kommenterar SvD:s vd Gunilla Asker och fortsätter:

– Sedan lanseringen av nya SvD.se har vi utvecklat vårt digitala erbjudande kraftigt. Vår premiumläsning, våra livesändningar och rörliga format lockar många såväl existerande som nya läsare. Den ökade läsningen syns också i ett ökat antal sidvisningar. Där står SvD mycket starkt jämfört med konkurrenterna. Den digitala annonsförsäljningen ökar fortsatt och nya annonsformat som exempelvis native lockar alltfler annonsörer att komma ut med sina varumärkesbudskap i SvD.

Vad gäller första halvåret 2016 sammantaget redovisar SvD en ökning i såväl rörelseresultat, 33 (31) miljoner kronor som omsättning, 473 (471) miljoner kronor.

Aftonbladets rörelseresultat landar på 66 (71) miljoner kronor och omsättningen skrivs till 502 (504) kronor, varav print har stått för en stor minskning och online stadigt ökar.
– Vi redovisar ett förhållandevis starkt resultat för kvartalet med en god lönsamhet. Onlinetillväxten fortsätter och uppgår till 15 procent, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i en kommentar.

– Intäktstappet för print fortgår, men är trots det något mindre än förväntat. Vi fortsätter att investera i utvecklingen av våra digitala produkter, bland annat i TV-verksamheten online och den nya redaktionella plattformen, liksom i den nya annonsplattformen och digital annonsutveckling.

Vad gäller första halvårsresultatet för 2016 totalt visar man en uppgång i rörelseresultat 109 (105) miljoner kronor och i omsättning 964 (959) miljoner kronor.
– Aftonbladet är otvetydigt svenska folkets primära nyhetskälla online med omkring 3,5 miljoner läsare varje dag. Under kvartalet passerade dessutom vår Plus-tjänst en kvarts miljon digitala prenumeranter, en näst intill magisk gräns även sett ur ett internationellt perspektiv, fortsätter Sofia Olsson Olsén.

Schibsted Growth går starkast i mediehuset svenska filial. Rörelseresultatet för andra kvartalet 2016 uppgår i 65 (49) miljoner kronor omsättningen i 275 (240) miljoner kronor.

Första halvåret totalt har man ökat till 117 (91) miljoner kronor i rörelseresultat och 538 (478) miljoner kronor i omsättning.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News