Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsteds satsning – lanserar största hållbarhetskampanjen någonsin

Publicerad: 15 Mars 2016, 07:40

Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal och CSR-chef Lena K Samuelsson.

Foto: Julia Lundin

Schibsted lanserar idag projektet ”The second hand effect” – en global kampanj som ska ta fasta på hur klimatnyttiga koncernens digitala marknadsplatser är. Rolv Erik Ryssdal och Lena K Samuelsson berättar om projektet.


Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalLena K SamuelssonSchibsted

Det blir allt viktigare för mediekoncerner att arbeta med hållbarhetsfrågor, både för att kunna rekrytera och bidra till klimatfrågan. Det var när Lena K Samuelsson gick från tjänsten som chefredaktör på Svenska Dagbladet 2013 för att bli koncernens chef för CSR som det började rulla igång på allvar.

LÄS MER: Schibsted i omorganisation – med fokus på tech

Schibsted driver i dag digitala marknadsplatser, som Blocket, i runt 30 länder. Genom nya projektet ”The second hand effect” har Schibsted räknat ut vilken klimatnytta som begagnathandeln på fem av marknadsplatserna bidrar med.

Projektet inleddes för fyra år sedan på initiativ av koncernchef Rolv Erik Ryssdal. Han var vd för Schibsted Classified Media, som innefattar de digitala marknadsplatserna, mellan 2008 och 2009.

– Tidigare handlade miljöredovisning mycket om ifall tidningarna var Svanen-märkta och hur mycket man släpper ut från varje tryckeri – nu handlar det om något mycket större. När jag blev chef för Schibsted Classified Media så var det en norsk tidning som kallade mig Europas största handlare för begagnade bilar eller något sådant, men det som jag hela tiden har sagt är att det också är ett stort och viktigt jobb för samhället, säger Rolv Erik Ryssdal till Resumé.

Enligt Rolv Erik Ryssdal är det även betydelsefullt att bedriva frågan för att kunna rekrytera talanger till koncernen.

– Människor vill se att man bidrar med en positiv utveckling till samhället. CSR har blivit betydligt viktigare på senare år. Problemet är att vi inte har vetat hur mycket vi egentligen bidrar med. Nu vet vi.

Resultatet som nu visas bygger på beräkningar från IVL Svenska Miljöinstitutet, genomfört utifrån statistik från Blocket i Sverige, Finn i Norge, Leboncoin i Frankrike, Subito i Italien och Vibbo i Spanien. Sajterna har tillsammans 46 miljoner unika besökare varje månad.

– Vi började med att göra en studie för Sverige. Det som redovisades här var så intressant att vi valde att gå vidare.

Resultatet visar att användarna på dessa sajter sparade 12,5 miljoner ton koldioxid genom att handla second hand. För att sätta det i perspektiv kan det sägas motsvara till exempel 1 1000 varv runt jorden med världens största passagerarplan och årliga utsläpp från 1,5 miljoner européer. På svenska Blocket har användarna bidragit med en besparing på 0,8 ton koldioxid, samma mängd som Stockholms biltrafik släpper ut på ett år.

Schibsted inleder i dag en global kampanj för att göra konsumenterna på marknadsplatserna medvetna om hur de hjälper till i klimatfrågan. Koncernen släpper en internationell sajt där rapporten från The second hand effect publiceras samtidigt som varje sajt publicerar en egen sajt.

– Det är första gången vi gör en bred europeisk kampanj inom Schibsted. Arbetet är långsiktigt och något som vi ska utveckla under flera år, säger Lena K Samuelsson och fortsätter:

– Vi kommer även sprida projektet via sociala medier, dels från Schibsted centralt, men också i respektive länder. Individuellt som användare så blir det en utveckling som vi kan ge oss på efter att ha satt det här konceptet.

Målet är också, enligt Lena K Samuelsson, att bli mer transparenta.
– Det är en av grundförutsättningarna för att lyckas i den värld vi nu rör oss i. Du ska kunna vara öppen och tillgänglig som varumärke och i nära relation med användarna.

Schibsted vill dock inte prata om hur stora kostnader Schibsted tagit för att få projektet i rullning.

– Det här är en så pass viktig grej att göra för verksamheten, då börjar vi inte med att titta på kostnaderna. Det är inte det som varit styrande, säger Rolv Erik Ryssdal.

Sammanlagt så arbetar ett 20-tal personer i Europa med The second hand effect.

Arbetsgrupp The second hand effect:
Projektledare Schibsted.com/ Second Hand Effect: Ann Axelsson

Projektledare Second Hand Effect: Mari Vonen, Compliance Officer Schibsted ASA

IvL: Tomas Rydberg, Jonatan Wranne, Jacob Lindberg och Yuqing Zhang

CSR- (hållbarhets-) konsulter:
Ethos International: Malin Lindfors Speace, Markus Adolfsson

Koncept och produktion: BerntzonBylund - Hans Bylund, Jenny Burman, Claes Boklund, Julius Osbeck, Åsa Edgren

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.