Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsteds testar nyhetssajt för mobilen

Publicerad: 6 december 2012, 13:31

En sajt som görs speciellt för mobilläsarna. Schibsted lanserar BigNews.se med en mix av nyheter, feature, mode, skönhet, kändisar och skvaller.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Utvecklingen av mobilsajten BigNews har skett internt på Schibsted-bolaget MiniMedia. Plattformen har utvecklats av MiniMedias teknikchef Christopher Cato tillsammans med utvecklaren Erik Gustafsson och art directorn Mattias J Fors.

– Vi tycker det är ett bra läge nu att se hur många läsare vi kan nå med en ny redaktionell sajt i mobilen. Vi tror och hoppas att läsbehov i mobilen ökar, med den snabba förflyttningen från papper till digitala plattformar, säger Maths Nilsson, VD på Schibstedbolaget Minimedia.

Designen och det redaktionella arbetssättet på BigNews är speciellt utvecklat för att passa läsarna i mobilen.

Sajten har en tabloidkänsla och innehåller lättare nyheter, mode och det senaste från underhållningsvärlden, men här finns också seriösa nyheter från Sverige och världen. Förutom mobilen så fungerar sajten bra på läsplattor.
– Vi kommer att vara väldigt närvarande i sociala medier och via sökmedier, dels så kommer vi att annonsera hos Schibsteds största mobilsajter. Det är lätt att få trafik från andra, men utmaningen består i att få läsarna att gilla sajten och återvända, säger Maths Nilsson och fortsätter.

– Om Schibsted skulle bestämma sig så kan vi snabbt vara en av de största mobilsajterna i Sverige, med tanke på de enorma trafikflöden vi sitter på i koncernen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.