Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Schibsteds vd döms ut av pr-proffs

Publicerad: 16 februari 2009, 07:46

Schibsteds Kjell Aamot och ledningen för Hjemmet Mortensen kan inte hantera lågkonjunkturen. Det hävdar en ledande norsk pr-man.


Kjell Aamot. Foto: Tobias Rydergren.

I Norge får Schibsteds koncernchef Kjell Aamot hård kritik.

Det är pr-byrån Geelmuyden.Kieses chef Stein Jacob Frisch som på Kampanjes uppdrag bedömt hur Norges mediechefer klarar av den ekonomiska krisen.

Överlag bra, är hans sammanfattning. Undantagen är Aamot och ledningen för tidskriftsförlaget Hjemmet Mortensen.

Ungefär samtidigt som Schibsted hade förklarat att det krävdes stora besparingar på Aftenposten gjorde Aamot ett framträdande på Handelshögskolan i Oslo. Där sa han att han trodde på gratistidningens framtid men på 20-30 års sikt tvivlade han på betaltidningarnas framtid.

På Aftonposten blev reaktionen så stark att man i en ledare ifrågasatte kompetensen hos sin ägare .

Stein Jacob Frisch har full förståelse för Aftenpostens kritik.

– Det är intressant att se hur erfarna medieägare kan trampa så i salladen. Samtidigt som Schibsted har annonserat kraftiga kostnadsbesparingar hos tidningarna så spår Kjell Aamot papperstidningens död.

– Det är ett exempel på bristande känslighet. Och det är ofta en sån brist medierna är snabba att kritisera andra för

Ledningen för Hjemmet Mortensen har varit mest klantig. Under januari förhandlade förlaget om hur man skulle spara 160 miljoner norska kronor. Förhandlingen avslutades på Feinschmecker, en av Oslos dyraste krogar.

När vd Anne Britt Berentsen fick frågan från norska Journalisten om vad notan slutade på vägrade hon svara.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.