Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schibsteds webb-tv-prognos – nära 800 miljoner kronor

Publicerad: 10 Januari 2014, 09:12

Trond Berger, koncerndirektör på Schibsted.

Foto: Pressbild.

Mediejätten Schibsted räknar med att annonsmarknaden för webb-tv i Norge och Sverige växer med uppemot 40 procent i år. Marknaden är beräknad till cirka 780 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Trond BergerSchibsted

Schibsted bedömer att annonsmarknaden för webb-tv i Norge och Sverige  växer med 37 procent i år, vilket innebär att marknaden växer från drygt  570 miljoner kronor under förra året till cirka 780 miljoner norska  kronor i år.

Det framgick i samband med att Schibsteds koncerdirektör  Trond Berger presenterade prognosen i samband med konferensen SEB Nordic  Seminar i Köpenhamn, enligt den norska branschtidningen Kampanje.

Han varnade samtidigt för att ökade investeringar inom webb-tv gör att rörelseresultatet minskar med drygt 50 miljoner kronor.

Schibsted  uppger samtidigt att man hade en 15-20-procentig andel av den totala  reklammarknaden för webb-tv i Norge och Sverige under Q3.

VGTV:s  administrative chef, Jo Christian Otherhals, räknar kallt med att  reklamtillväxten för webb-tv fortsätter med oförminskad styrka under  året.

Jo Christian Otherhals menar också att VGTV:s annonsplatser var mer  eller mindre utsålda under hela 2013 och att endast tillgången till  varulager bromsade in takten, enligt Kampanje.

– En viktig del av VGTV:s ökade  satsning går ut på att producera mycket mer innehåll och därmed få  större varulager, säger Jo Christian Oterhals till Kampanje.

Här konstaterar man att konkurrensen är tuffare i Sverige än Norge.

Innehållsstrategin är klar för VGTV.

Dels  ska man satsa på direktsändningar med fotboll och sport, dels olika  serier och humorprogram. VGTV ska även satsa på såväl egenproducerade  som inköpta dokumentärer.

VG har 25 anställda och räknar med att fördubbla bemanningen under året.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Trond BergerSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.