Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Schlagerskrällen

Publicerad: 1 Oktober 2009, 13:42

En av branschens allra största tv-produktioner. Till ett av branschens allra yngsta och minsta produktionsbolag. Art89 får prestigeuppdraget att producera Melodifestivalen nästa år.


Ämnen i artikeln:

Art89Thomas HallSVT

Thomas Hall.

Art89 grundades för ett par år sedan av producenten Jonas Alassaad och tv-veteranen Mikael Hernström.
Bolaget har på kort tid etablerat sig med så skilda format som Lilla Al-Fadji & Co och Doktor Åsa.
– Det har gått bra för dem sedan start. Vi ska jobba med producenterna Jonas Alassaad och Thomas Åkerstedt. Framför allt ska Jonas Alassaad fungera som vår huvudproducent, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

Stort uppdrag, litet bolag?
– Det är Jonas kapacitet som vi köper. Det är ingen utläggning, snarare en samproduktion med ett antal personer som kan förnya formatet. SVT:s vilja är att förnya formatet varje år.

Är den nya programledaren klar?
– Nej, men vi jobbar på det.

Mikael Hernström.

Mikael Hernström är vd för Art89.
– Det är klart att det stimulerande för ett litet bolag att få ett sådant här erkännande. Det är ju ändå Sveriges största tv-program.

Hur hårt fick ni jobba för uppdraget?
– Det har varit många turer fram och tillbaka innan det blev klart. Men jag vet inte hur många bolag som Thomas har talat med.

Kommer ni att anställa?
– Förhoppningsvis gör det här oss till ett större bolag, inte minst när vi visar att vi kan klara stora produktioner.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Art89Thomas HallSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.