Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SD-anhängare i kampanj mot Expressen

Publicerad: 19 november 2012, 12:01

Thomas Mattsson

Foto: Jonas Eltes

Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna har retat gallfeber på främlingsfientliga sympatisörer. Nu har ett mail spridits till Expressens annonsörer med uppmaning till annonsbojkott och nedskrivna omdömen på Rejta.se. – Seriösa företag faller inte för sådana här protester, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Resumé.


Under förra veckan avslöjade Expressen flera uppgifter kring Sverigedemokraternas Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling.

Politikernas rasistiska och sexistiska ordalag hade fångats på en film tagen av Kent Ekeroth där Sverigedemokraternas företrädare dessutom beväpnar sig med järnrör. En film som Expressen fick tillgång till.

Expressen behöll initiativet kring rapporteringen under förra veckan och slog besöksrekorden för mobilsajten och Expressen TV.

I samband med rapporteringen har främlingsfientliga sympatisörer upprörts och skickat ut ett mejl med en uppmaning om annonsbojkott samt att ge Expressen och konkurrenten Aftonbladet negativa omdömen på recensionssajten Rejta.se. Uppmaningarna i mailet sprids nu till tidningarnas annonsörer.

– Vi uppmärksammades förra veckan på en uppmaning till annonsbojkott som låg på en främlingsfientlig sajt. Det kom någon reaktion då, och i dag har vi fått veta att det sprids mejl till Expressens annonsörer om att man också ska straffa dem med negativa recensioner. Bland annat uppmanas det på nätet: "Glöm inte att såga Aftonbladets och Expressens annonsörer på Rejta.se", säger Thomas Mattsson till Resumé.

Hur reagerar annonsörerna på dessa uppmaningar?
– Som jag uppfattat det rekryterar dessa SD-anhängare inga nya väljare med såna här metoder. Det är naturligtvis så att seriösa företag, som annonserar i en tidning som bedriver undersökande journalist, inte faller till föga för sådana här protester mot innehållet. Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Reaktionerna påminner ju våra annonsörer om att Expressens granskande journalistik får genomslag.

Vad säger dessa påtryckningar dig som chefredaktör?
– Att David Baas och Christian Holmén med sina artiklar och tv-inslag om Sverigedemokraterna blottlagt något som många SD-sympatisörer inte vill ska bli känt. Det tycker jag naturligtvis är bra. Samtidigt är jag gissar jag att partiet, alltså SD, inte tycker att såna här upprop sätter SD i en seriös dager och rimligen suckar SD lika mycket över tilltaget som vi.

Har du varit med om att annonsörer valt att bojkotta Expressen för er journalistik innan?
– Det har förekommit att reklamköpare som granskats gjort uppehåll i sin annonsering när Expressen uppmärksammat något som man inte tycker om. Det står ju var och en fritt att annonsera var man vill, så det kan jag egentligen inte ha några synpunkter på. Men inga etablerade medier tar hänsyn till sådana konsekvenser när de fattar publiceringsbeslut, och jag tror heller inte att dylika ovanliga annonsbojkotter brukar vara särskilt långvariga.

Tror du att det kommer bli någon bojkott?
– Nej. Till och med SD har ju sagt att det var bra att Expressen publicerade filmerna, så jag tror att det är få annonsörer som sympatiserar med den här sortens så kallade "mediakritik".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.