Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SD vinner slaget om Facebook – här är taktiken

Publicerad: 27 Augusti 2018, 06:24

Sverigedemokraternas Facebook-strategi kan vara väl värd att inspireras av, tuff start för hajpade IGTV och nu kan marknadsförare spåra användare i Facebook-grupper. Det och mycket mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookSverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är störst av alla partier – på Facebook. De får lika mycket lajks, delningar och kommentarer som alla de andra partierna tillsammans. Det slår Aftonbladet fast i en omfattande genomgång av partiets strategi.

Partiet ska ha dragit ifrån de andra rejält när de vid årsskiftet började sponsra alla inlägg som postades.

Andra strategier som Sverigedemokraterna använder på Facebook är:

- Kommenterar nyhetsartiklar eller nyhetshändelser med partiets syn på saken.
- Ökar frekvensen av antalet poster. Innan årsskiftet delade SD två-tre inlägg om dagen, vilket i början av 2018 gick till att snitta på fem. Sedan trappades delningstakten upp ytterligare till sju, åtta om dagen och ibland så många som 17.

– I hög grad så är våra inlägg en kommentar på en händelse eller en nyhetsartikel. Jag tror genuint att det är bättre än traditionellt marknadsföringsmaterial. Att se vilka artiklar vi tycker är intressanta och höra vår vinkel på det är ett sätt att lära känna oss, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till Aftonbladet.

Tuff start för Instagrams hajpade IGTV
Live-tv i Instagram tycks inte vara den publikfriare man hoppats på. Efter att appen släppte den nya funktionen i juni har den dalat kraftigt på nedladdningslistorna för IOS och Android. Från att ha legat på plats 25 över mest nedladdade appar har den rasat och ligger nu på plats 1497. Totalt har antalet nedladdningar minskat med 94 procent.
"IGTV får kämpa för publiken (...) IGTV kan få ett rykte som en övergiven biograf om man inte passar sig", skriver Techcrunch om funktionen i ett lägre reportage.

Facebook hjälper användarna hitta likar
En ny funktion med det passande namnet "Things in common" ska visa vad användarna har gemensamt med varandra. Genom att märka kommentarer ska man se exakt vad man har gemensamt med andra som kommenterat samma sak. Det kan handla om man har gått på samma skola eller bor i samma stad. Funktionen testas just nu i liten skala i USA. Det skriver Engadget.

Domen mot journalister – som ett eldprov
Som ett eldprov för pressfriheten i Myanmar, Burma. Så beskrivs domen mot två Reutersjournalister som kommer att ställas inför rätta för att ha tagit emot hemliga statliga dokument i samband med en undersökning av mord. Åklagaren hävdar att journalisterna haft uppsåt att skada nationen. Utvecklingen i Myanmar har fått stor internationell kritik.

– Journalister är förbjudna att komma in i Rakhinestaten, där den misstänkta etniska rensningen av muslimer pågår. De kan inte rapportera om vad som händer – det är en vit fläck på kartan, säger Daniel Bastard, Asienchef för Reportrar utan gränser, till TT.

Nu kan marknadsförare hålla koll på personer i Facebook-grupper
Facebook-grupper har varit lite av ett outforskat område för marknadsförare. Men nu kan det kanske bli ändring på det. Facebook lanserar nämligen en pixel för Facebook-grupper, vilken gör det möjligt för marknadsförare att spåra användarnas beteende efter att de klickat på en länk. Digiday slår fast att funktionen är ännu en anledning för marknadsförare att vara nyfikna på grupper.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.