Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SEB:s vd attackerar DI

Publicerad: 6 April 2011, 15:39

SEB:s vd Annika Falkengren gick till hårt angrepp på Dagens Industri på Stora Annonsördagen i dag. – De skriver osanningar, sa hon. – Helt galet, kontrar DI:s chefredaktör Peter Fellman.


Ämnen i artikeln:

Annika FalkengrenPeter FellmanSEBDagens Industri

Annika Falkengren. Foto: Bugge Woldner/Sveriges Annonsörer.

Annika Falkengren gästade Stora Annonsördagen och intervjuades från secenen. Når man kom in på mediebavakningen  sa hon:

– Jag ställer aldrig upp på intervjuer, men mitt ansikte används hela tiden, och det är tröttsamt.

Annika Falkengren menar att hon exploateras mer i media än manliga vd:ar, just för att hon är är kvinna.

– Jag tycker att det är tröttsamt och tjatigt. När det handlar om gubbarna, de manliga bankcheferna visar tidningen alltid loggan, men när det gäller SB använder de mitt ansikte på bild, och det kan kännas tröttsamt. Det gått över alla gränser som finns, sa hon.

Hon fick också frågan hur det kändes att synas på förstasidan i Dagens Industri. Då svarade hon:

– Dagens Industri skriver osanningar, det är inte sant det dom skriver. Därför har internkommunikationen blivit så viktig för att ge rätt bild till kunder och anställda.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman blir upprörd när han får höra vad Annika Falkengren sagt.

– Det är en typisk reaktion när man själv tycker att det är jobbigt, när man kommer med otydlig och svepande kritik på det här sättet. Hon nämner inga exempel och jag kan inte hitta ett enda exempel där vi har haft fel i det vi skrivit om henne.

– En sak hon reagerade starkt på var vår sammanställning över alla kvinnor som lämnat SEB, men allt som vi skrev var korrekt.

Peter Fellman har haft diskussioner med Annika Falkengren tidigare om tidningens publiceringar. Han säger att Annika Falkengren  felaktigt blev hårt åtgången i medierna för bonusen, även i DI. Hennes bonus sattes ju av styrelsen – det var styrelsen som skulle stå till svars för ersättningen.

– Det var ju inte hon som satte bonusen, men hon blev hårt åtgången eftersom hennes styrelseordförande inte tog ansvar och klev fram.

När det gäller exponeringen säger han:

–  En av våra affärsidéer är att personifiera näringslivet och det gäller såväl män som kvinnor. När det gäller exponeringen är det en extra lockelse man måste passa sig för, att inte exploatera henne mer eftersom hon är kvinna i en mansdominerad bransch.

På Stora Annonsördagen berättade Annika Falkengren även att hon var beredd att avgå för två år sedan då drevet gick om bonusen.

– Jag ställde frågan till styrelsen, men de vill ha mig kvar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.