Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Segervapnet: sociala medier

Publicerad: 18 Januari 2012, 11:03

Rolf_göran Bengtsson en vinnare, mycket tack vare fansens engagemang i sociala medier.

Foto: SVT.

Marknadsföring via sociala medier kan ha bidragit till ryttaren Rolf-Göran Bengtssons stora seger i Jerringpriset. – Det har naturligtvis en inverkan, säger Lotta Amnestål, informationschef på Svenska Ridsportförbundet till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Idrottsgalan

Ryttaren, som länge varit tämligen anonym utanför ridsportkretsar, fick 44,6 procent av rösterna när Jerringpriset delades ut på Idrottsgalan.

Lotta Amnestål säger att Ridsportförbundet var tydliga med att lyfta fram Bengtsson för medlemmarna.
– Vi har via sociala medier talat om för våra medlemmar att Rolf-Göran Bengtsson är nominerad, vilket vi inte var säkra på att alla visste. Förbundet har noterat hur viktigt det är att vi är med och syns på sociala medier.

Hon ger ett visst medhåll till att marknadsföringen bidragit till Bengtssons övertygande seger.

– Både ja och nej, det är svenska folket som röstar. 1 000 000 människor i Sverige är intresserade av ridsport. Vi informerade om nomineringen, vilket naturligtvis har en inverkan.

Ridsport-Sverige har engagerat sig starkt. Grupper har bildats på Facebook och tidningen Hästmagazinet startade ett upprop för att rösta på "sin man", skriver Sportbladet. Och i klubbarna runt om i landet har medlemmarna uppmuntrats att ringa in.

– Redan den första december ledde han med stor marginal, det var en enorm rivstart, säger Bengt Skött på Radiosporten som delar ut Jerringpriset.

Ämnen i artikeln:

Idrottsgalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.