Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 februari 2013, 10:32
Sedan 2007 har reklaminvesteringarna i direktreklam (dr) i pengar räknat minskat med 10 procent. I takt med att andelen som aktivt undanber sig direktreklam ökar finner också de stora dr-annonsörerna att de måste söka nya vägar för att nå sina målgrupper.
Ändå hävdar sig dr relativt väl gentemot andra reklamformer och många annonsörer vittnar om dess effektivitet. Inte minst i kombination med kampanjer i andra medieformer, som tv-annonsering.
Bäst klarar sig den adresserade direktreklamen, där konsumentföretag inriktar sig på alltmer avancerade lojalitets- och crm-program (customer relationship management). Livsmedelskedjorna, hemelektronik och byggvaruhusen är traditionellt stora annonsörer i direktreklam. Även om dr-andelen av reklaminvesteringarna minskar har den visat sig klara sig väl genom lågkonjunkturer.
PrognosAlla de stora dr-annonsörerna funderar nu på nya vägar för att tydligt nischa och målgruppsinrikta sina kunderbjudanden. Och de som bygger kunddatabaser med alltmer avancerad kunskap om konsumenternas köpvanor ser en framtid i alltmer riktade erbjudanden, där dr i digitala former blir ett växande område.
16 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av adresserad dr men bara 9 procent på ökning i oadresserad dr 2013, enligt Novus undersökning.