Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Serner slutspurtar mot ett förnyat TU

Publicerad: 16 mars 2009, 13:21

Klyvningen av Tidningsutgivarna går snabbt och smärtfritt. Nu turnerar vd Anna Serner för att övertyga tidnings­arbetsgivarna om att gå in i Svenskt Näringsliv. Inom tre år vill hon göra resten av TU till en stor förening för alla medieutgivare.
– Och där är det inte säkert att jag ska vara vd, säger hon blygsamt.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaAnna SernerSvenskt Näringsliv

Arbetet med att modernisera Tidningsutgivarna inleddes för fem år sedan av dåvarande ordföranden Bengt Braun. Mediehus som arbetar i alla kanaler behövde en bredare organisation. Och arbetsgivarna inom medierna behövde agera enigt.
En framtidsgrupp under nye TU-ordföranden Tomas Brunegård från Stampen utredde frågan. När Anna Serner tillträdde för ett drygt år sedan löd uppdraget: för över arbetsgivardelen till Medie- och informationsarbets­givarna, MIA, inom Svenskt Näringsliv och skapa en modern intresseorganisation för utgivare inom alla medier.

Det är inte självklart att opinions­företag ska vara medlem hos en av arbetsmarknadens parter. När den socialdemokratiska A-pressen blev medlem i TU:s före­gångare Tidningarnas arbetsgivarorganisation fick de ett löfte om att aldrig gå med i Svenskt Näringsliv, som då hette SAF. Men i dag verkar motståndet vara borta.
– Jag är själv förvånad över att det är så tyst, säger Anna Serner. Men medieföretagen har lovat att inte inom Svenskt Näringsliv driva opinionsbildning i annat är arbetsgivarfrågor och frågor om upphovsrätten.
Opinionsbildningen blir i stället kvar hos Anna Serner och det utvidgade TU som troligen byter namn till Medieutgivarna. MIA och Tidningarnas arbetsgivare funderar på att byta namn till Medieföretagen. Allt tyder också på att public service-företagens arbetsgivare SRAO går in i Svenskt Näringsliv.
Beslutet om att dela TU tas formellt vid årsmötet den 26 maj. Om en enda tidning säger nej blir det ett nytt årsmöte den 26 juni och då krävs bara att 75 procent säger ja.
– Vi räknar med att någon röstar emot, säger Anna Serner. Därför har vi redan planerat extramötet.
När de blytunga avtalsfrågorna försvinner räknar Anna Serner med att skapa en branschorganisation för alla medieföretag:
– Vi ska skapa en medie- och kanaloberoende utgivar­organisation inom tre år. Och det är inte alls så att jag förespråkar mig själv som vd i den organisationen.
– Medieföretagen behöver samlas till en stark röst mot omvärlden och hjälpa medlemmarna möta framtiden och utvecklas långsiktigt positivt. Mediernas roll i demokratin är en av de viktigaste frågorna.

Anna Serner vill lyfta fram medierna som en viktig och växande näringsgren:
– Våra medlemsföretag omsätter arton miljarder kronor. Men om vi kan tala för hela mediekakan får vi ännu större tyngd. Därför tycker jag att vi bör höra hemma under näringsdepartementet, inte under kulturdeparte­mentet.

MIA & TU

MIA har 400 medlemsföretag med 10 000 anställda. Där finns bok- och tidskriftsförlag, tv- och radioföretag, multimedieproducenter, pr-företag, annons- och reklambyråer, biografer, film-, tv- och videoproducenter, filmdistributörer samt fonogram­producenter.
TU har 270 medlemsföretag med 27 000 anställda. Med SRAO skulle den nya arbets­givarorganisationen omfatta nära 700 arbetsgivare med 43 000 anställda.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.