Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SF håller ställningen i ensamt majestät

Publicerad: 12 februari 2013, 11:18


År 2007 blev SF Bio i praktiken ensamma på den svenska biomarknaden. SF Bio köpte de biografer som Triangelfilms Astoria övertagit från Sand­rews tre år tidigare. Med en andel av biopubliken på över 90 procent, plus att de är minoritetsägare i branschtvåan Svenska Bio, har de en helt dominerande ställning. Biobesöken har också ökat. När video, satellit- och kabel-tv gjorde entré sjönk den andelen filmer genomsnittssvensken såg på bio till under två filmer per år. Men sedan slutet på 90-talet ligger genomsnittssvenskens biobesök stabilt på två filmer årligen. På samma sätt återhämtade sig bioannonseringen. Med biopalatsens utveckling och smarta filmlanseringar försvarar bio sin lilla bit av reklamkakan.

PrognosProduktutveckling i form av 3D-salonger och digitala biografer kan betyda mycket när bio nu står inför nästa stora utmaning: hyrfilm via nätet. Många stora medieaktörer satsar nu på nättjänster där även relativt färska filmer kan ses hemma i soffan. Bioannonseringen lär knappast öka sin andel, men kan med nytänkande ligga kvar på nuvarande nivå. Men bara 3 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av bioinvesteringarna 2013, enligt Novus undersökning.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.