Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 februari 2013, 11:18
År 2007 blev SF Bio i praktiken ensamma på den svenska biomarknaden. SF Bio köpte de biografer som Triangelfilms Astoria övertagit från Sandrews tre år tidigare. Med en andel av biopubliken på över 90 procent, plus att de är minoritetsägare i branschtvåan Svenska Bio, har de en helt dominerande ställning. Biobesöken har också ökat. När video, satellit- och kabel-tv gjorde entré sjönk den andelen filmer genomsnittssvensken såg på bio till under två filmer per år. Men sedan slutet på 90-talet ligger genomsnittssvenskens biobesök stabilt på två filmer årligen. På samma sätt återhämtade sig bioannonseringen. Med biopalatsens utveckling och smarta filmlanseringar försvarar bio sin lilla bit av reklamkakan.
PrognosProduktutveckling i form av 3D-salonger och digitala biografer kan betyda mycket när bio nu står inför nästa stora utmaning: hyrfilm via nätet. Många stora medieaktörer satsar nu på nättjänster där även relativt färska filmer kan ses hemma i soffan. Bioannonseringen lär knappast öka sin andel, men kan med nytänkande ligga kvar på nuvarande nivå. Men bara 3 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av bioinvesteringarna 2013, enligt Novus undersökning.
Janne Sundling