Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SF köper Tre Vänner

Publicerad: 4 september 2013, 07:12

Tre Vänners Jonas Fors tar över som ny vd för Svensk Filmindustri i samband med affären.


Ämnen i artikeln:

Tre Vänner

SF har ingått avtal om att förvärva produktionsbolaget Tre Vänner. Det innebär att den nuvarande ensamägaren Bonnier Growth Media kommer att äga 90 procent av aktierna i SF, medan Tre Vänners nuvarande ägare kommer att äga resterande tio procent.

Tre Vänner grundades 1995 och har framgångsrikt utvecklat sin strategi att producera film och tv av lokal och nordisk karaktär med internationell potential, vilket också kommer att vara fokus i den nya konstellationen.

– SF har ett varumärke som är känt och respekterat i hela filmvärlden och en rättighetskatalog med mer än 1200 titlar, säger Ulrika Saxon, styrelseordförande i SF och vd för Bonnier Growth Media. Till detta fogar vi nu Tre Vänner, tillsammans med en vid krets av duktiga kreatörer och en ledning med ett odiskutabelt track record. Ambitionen är att nu, under Jonas Fors ledning, ta nästa steg för att realisera SF:s fulla potential som europeisk filmaktör.

Jonas Fors, nuvarande vd på Tre Vänner, blir vd i SF som efter sammangående har som ambition att producera och samproducera över 40 filmer per år. Han efterträder Rasmus Ramstad, som har varit VD på SF sedan 1999.

– Efter 15 år som VD för Svensk Filmindustri är det dags för mig att göra något annat säger Rasmus Ramstad. Det har varit en fantastisk resa och jag är mycket stolt över det som jag tillsammans med mina kollegor genomfört under dessa år. Jag är övertygad om att det nya SF och Tre Vänner tillsammans står inför en mycket spännande framtid.

Tre Vänner kommer att kvarstå och vidareutvecklas som bolag och varumärke inom koncernen SF.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Tre Vänner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.