Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Siba backar efter kritiken

Publicerad: 17 december 2012, 10:29

Hemelektronikkedjan Siba har fått utstå hård kritik efter att ett så kallat exklusivt rabatterbjudande för kunder med Visa-kort i vissa fall inte ger någon rabatt överhuvudtaget. Siba väljer nu att se över formuleringen: – Vi tar allvarligt på det här, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba-koncernen.


Ämnen i artikeln:

Siba

Siba har en längre tid haft ett erbjudande där Visa-kunder erbjuds upp till 25 procents rabatt på alla varor.  

Kritiken  har inte låtit vänta på sig efter att rabatten i vissa fall landar på  noll procent.

Detta beror bland annat på att rabatten är utformad efter  inköpspriset och endast gäller varor med höga marginaler, enligt Metro som var först med att avslöja det hela.

Siba backar nu efter den massiva kritiken och ser över formuleringen i sitt erbjudande:
– Det  räcker med att en kund missförstår erbjudandet för att vi ska se över  det. Siba har naturligtvis inte haft för avsikt att ägna sig åt  vilseledande marknadsföring, säger Nora Ay, informationsansvarig för  Siba-koncernen.

Siba lägger nu till ett antal rader som enkelt förklarat går ut på att beskriva att rabatt i vissa fall helt kan utebli.

Nora  Ay tycker också att det är extra olyckligt att Visa har en kupong på  sin hemsida där alla villkor inte heller är helt förtydligade.

Hon  menar att rubriksättningen med upp till 25 procents rabatt på vissa  varor indikerar att det måste uppstå någon form av procentuell  rabatt:
– Vi måste också se över formuleringen redan på rubriksättningsnivå, säger Nora Ay.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Siba

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.