Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sidas uppmaning – skicka "skrytkort" i jul

Publicerad: 12 december 2012, 07:31

Sida uppmanar besökarna att skicka vykoret i jul.

Foto: Skärmdump från Sidas kampanjsajt

Organisationen Sida har regeringens uppdrag att arbeta med svenskt bistånd och informera den svenska allmänheten om resultatet av svenskt bistånd. Nu har sida tagit fram en julkampanj tillsammans med McCann-byrån MRM Stockholm. Kampanjen uppmanar oss att skicka digitala "skrytkort" lagom till jul.


Ämnen i artikeln:

MRM StockholmMcCann

Julkampanjen, inleds i dag och är framtagen i samarbete med McCann-byrån MRM Stockholm. Lösningen bygger på en digital  kampanj i sociala medier och på Sidas hemsida.

– Vi har ett ökat fokus på att visa på resultat och biståndseffektivitet i vårt arbete. Vi har därför valt att i år göra en särskild satsning med digitala julkort. Vi vill använda julhelgen för att öka kunskapen vilka resultat det svenska biståndet leder till. Många vet inte att de redan är med och bidrar till att människor får det bättre i andra länder. Det vill vi påminna dem om på ett lättsamt sätt", säger Joachim Beijmo, kommunikationsansvarig på Sida.

På hemsidan och i sociala medier där kampanjen sprids kan den intresserade läsa om vad Sidas biståndspengar gått till. Detta görs genom ett så kallat "skrytkort". Alla skattebetalare ges en möjlighet att ta credd för bra projekt som Sida hanterar med svenska skattemedel.

Kampanjsajten med skrytkorten finns både på sida.se och Sidas Facebooksida. Kampanjen går även ut på Twitter –allt med start onsdag denna vecka.

– Vår idé bygger på att man ska kunna skapa ett julkort som visar vilken underbar person du är. Allt du behöver göra är att välja vilket av Sidas projekt som du vill ställa dig bakom, fylla i namn och mailadress eller logga in med Facebook. Därefter genereras ett julkort som på ett skämtsamt sätt berättar för din familj och dina  vänner om allt gott du har gjort under året, säger Staffan Smedfors, projektledare på MRM Stockholm.

Utöver e-post går julhälsningen även att dela via statusuppdateringen på Facebook. Tillsammans med hälsningen bifogas en länk till en artikel på sida.se där man har bytt ut Sidda till avsändarens namn.

Dina vänner kommer alltså se en artikel med resultat inne på Sidas hemsida som handlar om avsändarens förträfflighet. Med ett enkelt klick tar man sig sedan vidare till den riktiga artikeln.

– Syftet är att engagera dina vänner genom att väcka en fråga: Hur du kan stå och säga att du har gjort allt det där?, förklarar Staffan Smedfors.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MRM StockholmMcCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.