Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sifferbråk efter Aftonbladets sorti från KIA-Index

Publicerad: 30 december 2016, 08:43

Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet, och Josefina Rickardt, analyschef på Expressen.

"Expressen vinner ingen mark" sa Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén till Resumé. Nu visar Expressen siffror på att de visst knappar in digitalt på marknadsledaren.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvestoExpressen

Schibsteds beslut att lämna KIA-Index har väckt en stor debatt om måttet unika besökares relevans. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson sa tidigare i veckan till Resumé att Aftonbladet tappar marknadsandelar, och att avhoppet från mätningarna ska ses i den kontexten. Dagen efter kontrade Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén:
– Expressen vinner ingen mark. Det visar inte minst de senaste och för oss sista siffrorna i KIA Index. Alla Aftonbladets tre huvudavdelningar - nyheter, sport och nöje – är större än Expressen. Vissa betydligt större. Expressen tar inga marknadsandelar. En marknad består av människor, inte det tekniska måttet webbläsare, sa hon till Resumé.

Ett klassiskt sifferbråk är nu igång. Med anledning av Sofia Olsson Olséns uttalande går Expressen nu ut med utvalda siffror från KIA-Index och Orvesto Internet (där Aftonbladet kvarstår) som visar att styrkeförållandet mellan de båda aktörerna de facto jämnar ut sig.
– Vilket mätinstitut man än väljer att förlita sig på, KIA-index eller Orvesto Internet, så framgår det att Expressen fortsätter att vinna marknadsandelar mot Aftonbladet. Trenden är tydlig och siffrorna finns tillgängliga för alla. Det är olyckligt att det sprids missuppfattningar om marknadsutvecklingen, säger Expressens analyschef Josefina Rickardt i ett pressmeddelande.

Här är Expressens sammanställning av siffror för de båda aktörerna:

KIA-INDEX
Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, genomsnitt helår:

Mobilt:

• Unika webbläsare mobilt, 2015: 41,7%.
• Unika webbläsare mobilt, 2016: 43,2%.

• Sidvisningar mobilt, 2015: 23,7 %.
• Sidvisningar mobilt, 2016: 28,5%.

Desktop:

• Unika webbläsare desktop, 2015: 38,0 %.
• Unika webbläsare desktop, 2016: 40,2%.

• Sidvisningar desktop, 2015: 33,6%.
• Sidvisningar desktop, 2016: 31,5%.

ORVESTO INTERNET
Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, januari-november:

• Räckvidd mobilt, 2015: 41,1%.
• Räckvidd mobilt, 2016: 43,9%.

• Räckvidd desktop, 2015: 43,8%.
• Räckvidd desktop, 2016: 44,6%.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvestoExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.