Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Siffrorna ser jag som positiva"

Publicerad: 20 Juli 2009, 08:54

Metro Internationals vd Per Mikael Jensen försöker att se optimistiskt på medieföretagets resultat då förlusterna har minskat jämfört med första kvartalet. Men resultatet för den svenska marknaden pekat bara neråt, trots en marginell vinst.


Ämnen i artikeln:

MetroPer Mikael JensenSakari Pitkänen

Per Mikael Jensen.

– Vi tar de nödvändiga åtgärderna på den svenska marknaden för att få ett hyggligt resultat 2009. Vi måste dra ner i alla kostnader och det är sant att det går sämre på den svenska marknaden än under det första kvartalet, säger Per Mikael Jensen, vd Metro International.
– Men samtidigt kommer vissa av de åtgärder vi har gjort få fullt genomslag först i fjärde kvartalet.

För några veckor sedan valde utvecklingschefen Sakari Pitkänen, vice vd Steve Nylund, vice vd Robert Patterson och Jan Sjöwall att lämna Metro International.

– Det är naturligt när det händer mycket på ett företag. Bland annat flyttade vi huvudkontoret till Stockholm. Det är naturligtvis tråkigt att de slutar och det ser ju lite konstigt ut när så många väljer att sluta inom några veckors tid, säger Per Mikael Jensen.

Kommer de att ersättas?
– Nej.

Enligt rapporten för andra kvartalet 2009 gick intäkterna ner med 26 procent till 60.7 miljoner euro för hela Metro International.

– En stor anledning till de siffrorna är att vi har lagt ner verksamheterna i Spanien, USA och Portugul. Så det kunde inte komma in intäkter därifrån självfallet. Om man räknar bort dem handlar det om 12 procent nergång.
– Det är vi ganska nöjda med om man jämför med hur det går för andra medieföretag.

Visst är alla påverkade av lågkonjunkturen, men vad är er stategi för att ta er igenom den?

– Intäkterna gick ner med 12 procent, men vi drog samtidigt ner kostnaderna med 11 procent. Vi har dragit ner på distribution, produktion och i viss mån cirkulation. Vi gick ner med 17 procent första kvartalet i år, nu är det 12 procent, man kan se det som en utveckling åt rätt håll.

Du uttryckte en pessimistisk inställning till hur ekonomin skulle utveckla sig i förra rapporten, hur känner du nu?
– Siffrorna i sig själva ser jag som positiva. Men det blir intressant att se hur tredje kvartalet artar sig. Om det fortsätter på samma sätt som under det andra kvartalet kan vi nog räkna med ett hyggligt slutresultat för 2009.
– Men om det går sämre det tredje och fjärde kvartalet så måste vi agera.

På de marknader där ni inte har lyckats, har ni satsat på franchiselösningar istället, kommer ni att fortsätta med det?
– Vi tror att vi kan växa mycket i Latinamerika, Asien och Ryssland. Vi har nyligen lanserat i Ecuador till exempel. På de flesta marknader blir det franchiselösningar, men på vissa marknader blir det helt egna produktioner, säger Per Mikael Jensen.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.