Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sifo: Det politiska spelet dominerar mediernas rapportering

Publicerad: 23 November 2017, 07:27

Stefan Löfven har varit i blåsvädret.

Foto: Mostphotos

Det politiska spelet och integration dominerar traditionella och sociala medier, Facebooks nya tjänst ska avslöja nättrollen och mediecheferna kritiserar nya domstolsförslaget.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Sifo: Det politiska spelet dominerar i mediernas rapportering
Det ämne som dominerar mediernas huvudnyheter allra mest är skandaler och det politiska spelet, det visar Ekot och Sifos nya undersökning kring hur partier och politiker syns traditionella och sociala medier. I det politiska spelet ingår bland annat kritiken mot Moderaternas förra partiledare Anna Kinberg Batra och i skandalerna exempelvis Transportstyrelsen.

– Journalister själva och nyhetsmedierna är mer intresserade av det politiska spelet än vad människor i allmänhet kanske är. För människor i allmänhet är det sakfrågorna som väger tyngst, även om man förstås gillar när det går bra för det egna partier och dåligt för motståndarna, säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation vid Göteborgs universitet, till Ekot.

Sakfrågorna som dominerar både traditionella medier och socialt är framför allt integration. Framför allt på Twitter Mätperioden är september-oktober.

Lena Mellin: Pressens etiska regler är borta
”Pressens etiska regler håller på att erodera. Fina redaktörer som hävdar att de står för god publicistik släpper på tömmarna och låter sociala medier bestämma vad de publicerar eller inte”, skriver Aftonbladets stf ansvarige utgivare Lena Mellin i en kolumn. Hon räknar upp alla gånger hon anser medierna gjort fel, bland annat SVT, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet – undantaget är TV4 och Martin Timell.

Facebook avslöjar trollfabriker med ny tjänst
Facebook bygger en tjänst som visar vilka ryska propagandasidor eller konton amerikanare har gillat och följt. Detta meddelar de kongressen till följd av samtalen om de ryska trollfabrikerna som kan ha påverkat presidentvalet 2016.

Verktyget fungerar så att personer kan se en lista över vilka konton de följt från januari 2015 till augusti 2017. Planen är att lansera i slutet på året.

Mediecheferna: Fel att begränsa insynen i rättegångarna
Regeringens förslag om att begränsa insynen i domstolarna för att öka tryggheten är långtgående och riskerar att skada rapporteringen, skriver Utgivarnas styrelse i en debattartikel i SvD. I förslaget ingår bland annat att förbjuda användningen av elektronisk utrustning som kan störa ordningen och att det ska vara straffbart att sprida bilder.

”Förslaget innebär en stark begränsning av den generella yttrandefriheten som kan påverka även grundlagsskyddade mediers publiceringar”, skriver föreningen, där bland andra Casten Almqvist, vd TV4, Cilla Benkö, vd SR och Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, ingår.

Denstu Aegis köper byråkoncern
Mediebyrånätverket Denstu Aegis köper nederländska koncernen Oxyma Group, med fem byråer specialiserade inom performance marketing. Oxyma blir nu rebrandas nu för att ingå i Denstru Merkle och de 300 anställda gör att Merkle nu blir över tusen personer.

Konkurrerande medier i säljsamarbete
The Sun, The Times, The Guardian och The Telegraph ingår ett nytt säljsamarbete kring premium-video. Annonsörer kommer kunna köpa annonser från video i desktop och mobil från de fyra nationella tidningarna. Försäljningen sköts via Unruly’s SSP och kan nå en potentiell publik på 39 miljoner, skriver The Drum.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.