Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sifo i affär med Comscore

Publicerad: 13 februari 2015, 10:50

Comescores logotyp.

WPP köper en andel i den globala mätningsaktören Comscore. I Sverige betyder det att TNS Sifos internetmätningar byter namn.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoComscore

I affären som nu offentliggörs köper WPP 15-20 procent av Comscore. De förvärvar i sin tur upp WPP:s internetmätningsverksamhet i Europa. Därmed går svenska TNS Sifos internetmätningar över till ny ägare.  

– Genom att kombinera våra respektive styrkor kan vi integrera data och expertis för att ge våra kunder ännu bättre publik- och kampanjmätningar. Det ligger helt i linje med vår strävan att kombinera digitala panelundersökningar, passiva tekniska mätningar med andra medieundersökningar för att hjälpa våra kunder navigera det nya medielandskapet, säger Yvonne Pernodd, vd för TNS i Norden och Baltikum i ett pressmeddelande.  

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner kommenterar också affären:
– TNS Sifo har under lång tid varit en viktig leverantör och partner för mediebranschen, och oss mediebyråer i synnerhet. Med comScores tekniska kompetens som komplement borde det finnas goda möjligheter att fortsätta bidra till utvecklingen av framtidens digitala valutor så som exempelvis en efterlängtad web-tv valuta

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TNS SifoComscore

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.