Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 september 2010, 07:27
Medieprofilen Sigge Eklunds nya projekt, hos Bonnier: Ljudböcker – på nya sajten Laudio.se. – Vi vill göra för ljudbokslyssnandet vad Spotify gjorde för musiklyssnandet, säger han.
Så ser nya sajten Laudio.se ut.
Sigge Eklund. Foto: Resumé.
Den tidigare bloggprofilen, författaren Sigge Eklund, är konceptansvarig för den nya tjänsten för ljudböcker på nätet – som ska locka även en yngre målgrupp.
Sajten, som heter Laudio.se,har premiär i dag. Den presenteras som ett modernt och lagligt alternativ till fildelningssajterna där medlemmarna kan ladda ner ljudböckerna direkt till sina spelare eller telefoner som mp3-filer. Det går även att streama filerna till datorn eller telefonen, enligt ett pressmeddelande.
Bakom Laudio står Bonnier Audio och Iris. Flera bokförlag finns representerade på sajten – Piratförlaget, Ordfront, Storyside, Earbooks och några ljudboksförlag.
– Genomsnittsåldern på ljudbokslyssnarna är fortfarande relativt hög och majoriteten av ljudböckerna säljs fortfarande som CD-skivor – betydligt färre som mp3. Anledningen tros vara att det saknats en modern och bra tjänst för ljudböcker på nätet. Fram tills nu, står det i pressmeddelandet.
Sigge Eklunds mål är att sajten ska ha lika stor inverkan på ljudbokslyssnandet som Spotify hade för
musiklyssnandet för två år sedan.
2009 såldes det ljudböcker i Sverige för drygt 300 miljoner kronor.
Magnus Helander