Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sigge Eklund ska göra ljudböckernas Spotify

Publicerad: 9 September 2010, 07:27

Medieprofilen Sigge Eklunds nya projekt, hos Bonnier: Ljudböcker – på nya sajten Laudio.se. – Vi vill göra för ljudbokslyssnandet vad Spotify gjorde för musiklyssnandet, säger han.


Ämnen i artikeln:

BonnierSigge Eklund

Så ser nya sajten Laudio.se ut.

Sigge Eklund. Foto: Resumé.

Den tidigare bloggprofilen, författaren Sigge Eklund, är konceptansvarig för den nya tjänsten för ljudböcker på nätet – som ska locka även en yngre målgrupp.

Sajten, som heter Laudio.se,har premiär i dag. Den presenteras som ett modernt och lagligt alternativ till fildelningssajterna där medlemmarna kan ladda ner ljudböckerna direkt till sina spelare eller telefoner som mp3-filer. Det går även att streama filerna till datorn eller telefonen, enligt ett pressmeddelande.

Bakom Laudio står Bonnier Audio och Iris. Flera bokförlag finns representerade på sajten – Piratförlaget, Ordfront, Storyside, Earbooks och några ljudboksförlag.

– Genomsnittsåldern på ljudbokslyssnarna är fortfarande relativt hög och majoriteten av ljudböckerna säljs fortfarande som CD-skivor – betydligt färre som mp3. Anledningen tros vara att det saknats en modern och bra tjänst för ljudböcker på nätet. Fram tills nu, står det i pressmeddelandet.

Sigge Eklunds mål är att sajten ska ha lika stor inverkan på ljudbokslyssnandet som Spotify hade för
musiklyssnandet för två år sedan.

2009 såldes det ljudböcker i Sverige för drygt 300 miljoner kronor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

BonnierSigge Eklund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.