Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Simon Banks ironiattack mot Olof Lundh

Publicerad: 11 april 2008, 12:48

Olof Lundh hävdade att Sportbladet med sitt nya webb-tv-program ”Bank vs Niva ” kopierat Fotbollskanalens program ”Ekwall vs Lundh”. Nu svarar Sportbladet – med en attack laddad med ironi. – Jag är säker på att det här, som TV4 uppfunnit, med att män diskuterar sport i en tv-studio kommer att få stort genomslag i tv i framtiden, även internationellt, säger Simon Bank.


Originalet???

I en artikel på  Resume.se  igår om  Fotbollskanalen.se  uttalar sig sajtens redaktör Olof Lundh om Sportbladets nya webb-tv-program ”Bank vs  Niva ” som han anser är en kopia av Fotbollskanalens ”Ekwall vs Lundh”.

– Att Sportbladet börjat med "Bank vs  Niva " är ett tecken på att vi gör något rätt. Det är smickrande att de kopierar vårt program rakt av, sa Olof Lundh till  Resume.se.

Kopian???

I ett inlägg på  Sportbladet-reportern  Robert  Lauls  blogg  slår Sportbladet tillbaka – med ironiska citat från ”Bank vs  Niva”-producenten  Anders Bäckström, Simon Bank och nyhetschefen Håkan Andreasson. När Simon Bank får frågan i Robert Lauls blogg varför man väljer att kopiera Fotbollskanalens koncept svarar han:

–   För att deras koncept är helt briljant. Jag är säker på att det här, som TV4 uppfunnit, med att män diskuterar sport i en tv-studio kommer att få stort genomslag i tv i framtiden, även internationellt.

Nyhetschefen Håkan Andreasson säger:

– Jag såg att de hade 150 000 unika besökare i veckan, imponerande! Nu är vi bara 3 850 000 större. Vi kände flåset och var tvungna att agera.

När Resume.se når Simon Bank och ber honom jämföra de båda programmen visar det sig att han i själva verket tycker att ”Ekwall vs Lundh” är ett ”trevligt” program.

– Programmen är ganska olika. Det är väl mest en fråga om framtoningen. Det är upp till tittaren att avgöra vilket man tycker är bäst.

Om vi ska ta fram allvaret i din ironiska kommentar, är det ett problem med likriktningen i den etablerade sportjournalistiken?
– Likriktningen är ett problem. Och de nya idéerna handlar ofta mer om kvantitet än kvalitet, att man får mer bevakning och så vidare. Men samtidigt är sportjournalistiken förmodligen den journalistiska genre som har utvecklats mest de senaste åren, mycket tack vare de nya kanaler som kommit, som exempelvis Svenskafans.

På frågan om när vi får se ett program där kvinnor diskuterar sport i en soffa drar han till med en ny ironiattack.

Om du vill ha en kvalificerad gissning så säger jag 400 dagar.

Olof Lundh ser Sportbladets ironiattack som en rolig grej.

– Jag kan bara garva åt det. Vi har för övrigt haft  Simon Bank som gäst i programmet, säger han till Resume.se

Läs även: Fotbollskanalen – 64:e största sajten

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.