Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Sista åren har varit krävande”

Publicerad: 24 april 2015, 10:31

Andreas Ohlson

Foto: Isabelle Ödesjö

I går meddelade Andreas Ohlson att han avgår som vd på Metro efter åtta år. För Resumé berättar han vad han tror är viktigast för att gratistidningen ska stå sig stark i framtiden och vad som krävs av hans efterträdare.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetroKinnevik

Andreas Ohlsons beslut att sluta som vd på Metro har växt fram under våren. För honom var det viktigt att meddela sortin öppet så att processen att hitta en efterträdare blir så bra som möjligt.  

– Jag vill inte sitta och göra intervjuer i hemlighet. Det tar tid att hitta nästa utmaning och det är därför jag väljer att vara öppen och gå ut med att jag söker nästa stora utmaning, säger Andreas Ohlson till Resumé.

Andreas Ohlson berättar att den senaste tiden varit tuff för Metro.

– De sista åren har varit krävande. Vi är i ett läge där annonsmarknaden för print faller mycket snabbare än vad vi hade förväntat oss. För oss har det gällt att optimera tidningen och samtidigt bygga och hitta nya intäktskällor.   

För att möta de nya förutsättningarna på marknaden är målet för Metro att nå 50 procent digitala intäkter i slutet av 2016. I april kommer siffran att vara uppe i över 30 procent enligt Andreas Ohlson. Under senaste åren har tidningens vertikaler som Metrojobb.se, AllaStudier.se och MetroMode.se byggt upp tidningens digitala affär. Metro har också förvärvat Studentkortet och Offerta.

– Vi är affärsmän framför publicister, vi ser på nyheter och journalistik på samma sätt som all annan verksamhet. I slutändan är det viktigast att bygga verksamhet med lönsamhet. Planen framåt är att optimera papperstidningens lönsamhet så länge som möjligt och föra över nyhetsaffären till mobilen, fortsätta driva och utveckla vertikaler, och slutligen göra förvärv där vi kan hitta synergier.

Hur ser du på outsourcingen av papperstidningsproduktionen till TT förra året i efterhand?
– Helt avgörande, för tryckta Metro är upplagan och räckvidden helt central för vår affär. Vi befann oss i ett läge där vi tvingades välja mellan att dra ner räckvidden eller outsourca redaktionen. Genom denna besparing har vi  kunnat satsa ytterligare på räckvidd och geografisk expansion för tidningen och samtidigt starta en renodlad digital redaktion. Vi slog två flugor i en smäll.

Vad blir den viktigaste uppgiften för din efterträdare?
– Vi har tre affärsben i dag; medieaffären, vertikalerna och konsumenttjänster. Personligen tror jag att man måste fortsätta satsa på alla tre områden. Steg två är att bygga synergier mellan områdena och skapa ekosystem där områdena drar nytta av varandra. Ett bra exempel är vår styrka inom jobb, karriär och utbildning där vi idag kan följa människor från deras gymnasieval till de blir young professionals.

Vad är du mest stolt över?
– I min roll är det svårt att inte fokusera på resultatet 2010, 2011 och 2012 då vi hade vinstmarginaler på över 30% för tidningen. Det var förstås en konsekvens av att vi vann gratistidningskriget och drev tidningen oerhört effektivt. Sedan är jag glad över att vi med mycket små medel kommit en bit på den digitala resan. Mest stolt är jag ändå över alla hungriga talanger som vi har hittat och rekryterat under årens lopp. Det finns väldigt många duktiga människor i mediebranschen som skolats på Metro. Det viktigaste för framtiden blir att fortsätta vara en snabbfotad och hungrig utmanare. Det ligger i Metros och Kinneviks dna.

Vad har varit tuffast?
– Det är ingen hemlighet att jag och många med mig fullständigt missbedömt hur snabbt annonsmarknaden i print viker. Det har lett fram till att vi tvingats avveckla mycket personal under de senaste åren. Även om det var nödvändigt har det förstås varit smärtsamt och jobbigt.  

Arbetet med att hitta hans efterträdare pågår för fullt. Andreas Ohlson kommer att sitta kvar i Metros Sveriges styrelse så länge som det krävs för att säkerställa en bra överlämning.

– Min efterträdare kommer säkerligen ta fram en helt ny plan för Metro men jag tror att nya intäkter kommer att vara viktigast för Metro. Utmaningen ligger mycket i hur man kan använda det gamla för att bygga det nya. Att bara förvärva verksamheter som inte drar nytta av Metro kan ju lika göras från Kinnevik direkt. Personen som efterträder mig har stor digital kompetens och stort fokus på att utveckla den mobila affären, många av våra digitala tjänster får redan idag mer än 50% av sin trafik från mobilen.   

Vad ska du göra framöver?
– Min plan är först att överlämningen ska bli proffsig. Sedan har jag har ett antal spår jag tittar på och jag är ute och träffar folk. Jag kommer titta efter min nya utmaning både inom sfären och externt men det är svårt att slita sig från "Our Group".  

Vad tror du blir viktigast för att Metro ska stå sig starkt i framtiden?
– Det kanske låter som en kliché. En gång öppnade jag en kinesisk lyckokaka med frågan "What's the secret of staying ahead? - Get started!". Jag tycker alltid det är bättre att göra fel än att inte göra något alls men det är min högst personliga åsikt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetroKinnevik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.