Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sista bastionen – AP satsar på sponsrat innehåll

Publicerad: 21 oktober 2013, 12:17

Associated Press byggnad i New York.

Foto: Wikipedia.

Nyhetsbyrån Associated Press, AP, planerar att introducera sponsrade artiklar i nyhetsflödet på sina mobilappar och webbsajter. Utrullningen sker i början av nästa år. Tanken är också att bygga olika sponsorskap runt större event som Super Bowl och Vinter-OS.


AP:s vice vd för digitala strategier och produkter, Jim Kennedy, uppger  att företaget för diskussioner med flera potentiella annonsörer.

Han vill dock inte uppge vilka det rör sig om, enligt Adage.

AP omsatte 622,2 miljoner dollar under förra året, vilket kan jämföras med 627,6 miljoner dollar året dessförinnan.

AP:s  nya strategi är en del av en bredare satsning för att öppna för nya  intäktsströmmar – endast två procent utgörs av annonsintäkter idag,  vilket även inkluderar mobila bannerannonser och en rad sajter med  AP-innehåll.

13 procent av intäkterna kommer från andra tjänster som  AP erbjuder mediebolagen, medan resterande del, 85 procent, kommer från  licensierat innehåll till prenumeranter som tv-stationer,  nyhetstidningar och webbplatser, enligt Adage.

– Licenseriat innehåll  är en verksamhet som går mot att plana ut och sedan backa över hela  världen. Den kommer bara att växa med 1 procent per år så det är  nödvändigt för oss att hitta nya intäktskällor, säger Jim Kennedy till  Adage.

Han uppger att nedgången har att göra med att AP:s strategi  att inte vara så beroende av nyhetstidningar – flera har sagt upp sina  kontrakt i och med krisen i branschen, enligt Adage.

AP satsar också  på att hjälpa att annonsörer att skapa sponsrade artiklar genom att  använda bolag som Contently samt genom att erbjuda AP:s befintliga foto-  och videokällor.

AP tänker dock inte erbjuda egna journalister för att producera innehållet.

Det sponsrade tänkta innehållet ska också märkas som annonsmaterial.
– Vi vill inte riskera vårt rykte, säger Jim Kennedy till Adage.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.